Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 oktober 2023

Louise Glück 1943-2023

Trofast och ädel natt (2021) av Louise Glück. Hon har skrivit femtontal diktsamlingar, i denna väver hon in korta prosadikter. En samling som i sitt mörker skänker hopp om hur förtrollande alldagligheten kan vara i sin närvaro och vilken magi som ännu återstår i åldrandet. En tillbakablick över livet av en konstnär på en imaginär engelsk landsbygd, en tillbakablick från någon som vet att tiden är bakom honom, barndomens mystik formad och berättad från en fjärran strand långt senare i livet. Den prisades med National Book Award (översättare göteborgsk Stewe Claeson som dog i år. En del av hans boksamling hamnade på universitetet, en del på "mitt" antikvariat.)
Louise Glück nämns i Sally Rooneys roman (visas som serie i svtPlay).

Trofast och ädel natt
Min berättelse börjar väldigt enkelt: jag kunde tala och jag var lycklig.
Eller: jag kunde tala, därför var jag lycklig:
Eller: jag var lycklig och talade därför.
Jag liknade ett klart ljus genom ett mörkt rum.

8 kommentarer:

Mösstanten sa...

Louise Glück tycker jag om men denna har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, visst är hon bra, mycket har blivit översatt tii svenska, redan innan hon fick Nobelpriset.

znogge sa...

Glück är bra tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Glück är ganska lättillgänglig.

Klimakteriehäxan sa...

Prosadikt?????

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte vers eller rim... helt vanlig prosatext.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Gillade Glück. Hoppas mer kommer i översättning.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, trevligt att läsa Glücks texter.