Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 oktober 2023

oväntade kulturfavoriter

Trevligt att ha tonårsbarnbarn, vi har varit på teater, bio, opera tre generationer. Sett Woolfs Orlando på teater, Verdis opera Nabucco, sett Barbie på bio. Vi letar efter nya vinyler i skivaffärer med fjortonåringen, lyssnar på gammalt kassettband med finsk punk från 1970. 
Fjortonåringen ska följa med till Universitetets öppna föreläsningar ibland. Tolvåringen ger mig tips om fantasy.


Vilka oväntade kulturfavoriter har du haft? undrar: Enligt O.

15 kommentarer:

femfemman sa...

Härligt att ha gemensamma intressen!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, och upptäcka nytt! 💕

Znogge sa...

Vi lär oss mycket av olika generationer!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det är så roligt, lika trevligt med 3- och 7-åringen!

Mrs Calloway sa...

de där gemensamma upplevelserna är ovärderliga. barnbarnen bjuder på väldigt bra synpunkter

Anna i Portugal sa...

En härlig gemenskap ni har!

Hanneles bokparadis sa...

unga är verkligen kloka! 🧡

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas få liknande upplevelser när mina barnbarn vuxit till sig - men risken är förstås att vid det laget är jag för gammal ........

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, vi har det mysigt även med 1- och 3-åringen...

Klimakteriehäxan sa...

Mysigt, absolut, senast i dag! Men nån rejäl kulturell input får jag nog vänta på om jag inte ska nöja mig med Paw Patrol och Greta Gris.

farmor/mormor Hannele sa...

Klimakteriehäxan, du får ta initiativet, finns mycket barnteater, barnkonserter och annat mysigt 🙂 Vi var på opera med 5-åringen och såg Hans & Greta, hon var enda barnet och kände till historien.

Ylva sa...

Kul att tipsa mellan generationerna! Jag och mamma har lika smak om vissa böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, visst är det roligt! 🙂

enligt O sa...

Tonåringar är bra att ha i sin närhet! Jag har också börjat läsa mycket bredare sedan jag började blogga.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, underbart ha ungdomar i sin närhet. Visst är bloggande berikande!