Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 oktober 2023

viktig bok - helgfråga

Året 1968 i 16-års ålder läste jag Brott och straff (1866) av Fjodor Dostojevskij (1821-1881), översatt till gammelfinska, min bok är tryckt 1917, Finland blev självständigt samma år. Jag blev väldigt tagen av boken, läste intensivt, fast vuxna sa att den är för svår för mig (strax därefter fick jag byta land och lära mig ett nytt språk, flyttade till Sverige).

Vilken bok har haft störst inverkan på dig som läsare och varför?

Veckans helgfråga hos: Mia.

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag läste Idioten på det sättet fast då var jag några år äldre. Brott och straff grep mig inte på samma sätt

Klimakteriehäxan sa...

Tror inte jag läst Brott o straff .... fy på mig!

Hanneles bokparadis sa...

ryska författare skriver tjocka böcker, och alla inblandade har tre namn 📙

Mia Eggimann sa...

Brott och Straff vill jag läsa.

Åsa sa...

Ja, Brott och straff var fängslande, läste den också när jag var yngre, liksom Bröderna Karamazov.

Hanneles bokparadis sa...

finns mer av Dostojevskij jag vill läsa.

Znogge sa...

Det är en svår fråga men jag skulle vilja säga Lotta-böckerna som jag älskade att läsa. De gjorde att jag kom in i en slukarperiod som jag faktiskt aldrig kommit ur!

Robert W sa...

Jag visste inte att det fanns gammalfinska också, men det är väl så i alla språk antar jag.

femfemman sa...

Var nog de där böckerna man läste om och om igen i tidig ungdom. Siv Widerberg bl.a. Sån' t som öppnade ögonen för vad livet skulle innebära.

Mösstanten sa...

Om man läser igenom hela boken och man får ut något av den är det bara bra att man läser den fast man är ung. Man får kanske ut mer av den som äldre, men aldrig samma. Och ungdomsläsningen leder vidare sedan.

Hanneles bokparadis sa...

jag var nog som klokast i sextonårs ålder, sedan efter det hände det inte så mycket...

Anna i Portugal sa...

Tror vi läste den i skolan, eller skulle läsa ... minns inget från den alls. Men det kan ju bero på mig, inte boken! Tror jag skulle säga Grottbjörnens folk, det var nog den som gjorde att jag började läsa regelbundet och mycket.

Jokke sa...

Din bok är gammal. År 1917 är viktigt för oss (finländare).

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, 1917 viktigt även för Sverige