Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

11 november 2023

finskt i veckan đŸ‡«đŸ‡ź

Meri Valkama som skrivit Din Margot, intervjuades av Pekka Heino pĂ„ Stadsbiblioteket. LĂ€rorikt om VĂ€st- och Östtyskland. Din Margot ska bli tv-serie och Ă€ven teater! Pekka var belĂ€st och pratade otroligt bra finska. NĂ€r författarens familj levde i Östberlin pĂ„ 1980-talet hade fadern en hemlig passionerad relation med denna okĂ€nda kvinna. Vem Ă€r hon?


VÄrt lilla bibliotek var fullsatt med femtio personer som lyssnade pÄ gruppen LÀngtans Kapell med Anna Heikkinen, finsk tango och folkmusik. I bakgrunden historia om barnen som fick fly frÄn Karelen under kriget.

8 kommentarer:

Jokke sa...

Det Àr roligt att man ordnar dessa hÀndelser. OkÀnda personer. Jag kÀnner inga.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, roligt att biblioteket ordnar, boken Ă€r riktigt bra đŸ‡«đŸ‡ź

Mari / Mrs Karlsson lukee sa...

Jag sĂ„g samma samtal i Stockholm! VĂ€ldigt intressant!! Men jag förstod det som att det inte var författarens egen familj eller pappa som hon skrev om utan att det var pĂ„hittat. Valkama har bott i Öst-Berlin som barn men annars handlar det om en fiktiv berĂ€ttelse.

Hanneles bokparadis sa...

Mari, jo, författaren bodde i Östtyskland som barn, kanske inte helt sjĂ€lvbiografisk, hon har gjort research mĂ„nga Ă„r för boken.

Geddfish ♥ sa...

Jag kunde inte lÀsa allt, men tycker det Àr skoj nÀr saker och ting lyfts fram, Àven det okÀnda.
Du hade vÀl inget bokmÀrke med idag? SÄg inget.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ jag har idag varit pĂ„ liten lokal BokmĂ€ssa och fick nĂ„gra nya bokmĂ€rken, visar senare.

znogge sa...

Biblioteken ordnar sÄ mÄnga trevliga aktiviteter. SjÀlv tyckte jag mycket om boken och ser den gÀrna som serie eller film.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Din Margot utsĂ„gs till Årets bĂ€sta debut i Finland 2021