Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 november 2023

träff med döda författare - helgfråga

Jag skulle gärna ta en promenad med Leopold Bloom på Dublins gator. Bloom är huvudperson i James Joyces roman Odysseus. Jag gillar den helt vardagliga lunken, bara be honom berätta om hans Dublin.
Jag skulle även gärna passa på att ta en guinness med poeten och Nobelpristagaren W. B. Yeats (1865-1939) eftersom vi nu befinner oss i Dublin. Jag skulle be honom visa någon vacker plats han har skrivit om.

Om du kunde träffa en författare, död eller levande, och ställa denne en enda fråga, vem skulle författaren vara och vad skulle du fråga? Mia.

16 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Frågan: Gillar du Guinness? är väl i sammanhanget helt överflödig får man anta ...

Mia Eggimann sa...

Jag är inte så bekant med dina författare men får hoppas de är trevliga.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, guinness är min favoritdryck, köper ibland på Systemet

Mia, mina irländska favoritförfattare 💚

Robert W sa...

Yeats är nog en författare man borde läsa för allmänbildningens skull.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, mycket av W. B. Yeats finns översatt till svenska.

Mrs Calloway sa...

tillhör inte mina favoriter och öl dricker jag inte gärna. men det är ju en smaksak både det ena och det andra

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det finns gott öl för alla smaker 🍺

KajsaLisa sa...

Jag skulle fråga George Orvell om han trodde vi skulle få miljoner varianter av Storebror på Facebook :)

Mösstanten sa...

Jag tror jag skulle vilja träffa pojken Marcel Prost just nu och följa med honom till Combray. I den fantasin kan jag också tala franska flytande och vackert.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, läskigt att det blivit värre än George Orwell spådde.

Mösstanten, Marcel Proust skulle vara intressant, med tolk 🙂

Anna i Portugal sa...

En kul fråga! En jag inte kan svara på :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, många levande författare finns det tillfälle att träffa under olika föredrag.

Jokke sa...

Jag besökte Dublin i September. Leopold Bloom var känd ännu där.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, härligt! Leopold Bloom är stor i Dublin.

Åsa sa...

Inte bekant med dina utvalda författare, men det blir nog trevligt det där! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, promenad i Dublin alltid bra 🙂