Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 december 2023

boktriss Å

Bokstaven är: Å.

Författare: Sonja Åkesson; Vara Vit Mans slav är hennes mest känd och citerade dikt. Åkessons poesi lever, flera kvinnliga artister tolkar hennes dikter.

Boktitel: Å alla kära systrar! av Ebba Witt-Brattström, en intressant tidsperiod.

Bokomslag: Å med Elsa Beskow.

 Boktriss hos: Mia.

11 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Bra triss fast inte så lättsam, förstås ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, funderade och ändrade mig lite

Mrs Calloway sa...

Åkesson har vi gemensamt. tog inte Witt - Brattström som jag bara visste att du skulle ta! såg inte henne på Nobelfesten. tråkigt. inte Horace heller, förresten.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, typ 1300 på Nobelfesten, inte lätt att se alla

Znogge sa...

Bra val till trissen.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bra kvinnor!

KajsaLisa sa...

Ebbas bok misstänker jag handlar om det frigörande 70-talet Elsa Beskow tycker jag mest känns som moralkakor idag, men det är fina illustrationer.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, Å alla kära systrar! innehåller mycket av mina minnen från 1970-talet, fint illustrerad.

Robert W sa...

Men så fyndigt med en å på den sista frågan! Först tänkte jag att där bara fanns A, B och C, men sen förstod jag.

Åsa sa...

Så bra att hitta ett omslag med en å på, det lyckades inte jag med, fast tanken fanns. :)

Hanneles bokparadis sa...

Elsa Beskows bok inspirerande barnbarn leka båt på parketten! 🙂