Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 december 2023

drömmar - tisdagstrio

1001 drömmar: Ett lexikon från A till Ö av Maria Ulaner lånade jag från biblioteket. Sällan jag drömmer mardrömmar, ofta är det fortsättning på dagen, ifall jag minns. Funderar du över dina drömmar? Författaren Ulla Isaksson satte på väckarklockan på natten, skrev och använde sina drömmar i sitt skrivande.



Hur jag gick på bio och aldrig kom tillbaka
(2022) av Sara Ehnholm Hielm, förläggaren och filmkritikern bosatt i Helsingfors, om filmerna och drömmarna som format henne.

Rekviem : en hallucination av Antonio Tabucchi är en hyllning till Fernando Pessoa. En berättelse om ett möte som inte blir av för personerna har missuppfattat tiden, dag eller natt. "jag håller din hand, som om jag också blev en del av din dröm." (sid 26)



Drömmar (i handling eller titel) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Här var det tre böcker som jag inte ar läst. Antonio Tabucchi har jag sett hos dig förr och tänkt att jag vill läsa, men det har inte blivit av.

Mösstanten sa...

Påstår Pereira åkte i alla fall in i läslistan nu.

Maria sa...

Nya spännande titlar! Tack för tips! / Bokologen

Boklysten sa...

Känner inte till någon av de böckerna. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Sara Ehnholm Hielms bok är intressant om man gillar film.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Znogge sa...

Drömmar och vad de står för är intressanta tycker jag. Det finns vissa drömmar som nästan alla drömmer någon gång. Vi har ett gammalt drömlexikon här hemma.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst börjar man fundera på morgon om man drömt, ifall man minns.

Mrs Calloway sa...

Rekviem har jag läst. drömmer jag så är det nästan alltid mardrömmar om tappade handväskor, tappad orientering, krig och ormar

Monika sa...

Dessa kände jag inte ens till.

Mia Eggimann sa...

Oj då, det var helt okända böcker för mig.

Hanneles bokparadis sa...

sällan jag har mardrömmar, dagdrömmer inte heller.

Sara Pepparkaka sa...

Sara Enholm Hielms bok ser alltid så lockande ut i hyllan på mitt bibliotek. Men jag ver inte om en bok om film är något för mig..

Hanneles bokparadis sa...

Sara, Sara Ehnholm Hielms bok innehåller essäer och funderingar, intressant om man gillar filmer.

Ugglanoboken sa...

Rekviem har jag läst och gillat. Det är spännande med drömmar, men jag minns dem inte så ofta, tyvärr.

Lena sa...

Rekviem är den enda jag läst. Tack för övriga tips.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, ofta glömmer man drömmer, men ibland kan de bli kvar.

Lena, Sara Ehnholm Hielms bok är bra om man är filmintresserad.