Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 december 2023

julstämning ⭐️ kultur

Gillar årets julkalender Trolltider, tittat även när barnen flyttat hemifrån.
Läser gärna någon stämningsfull julbok, Jeanette Wintersons Juldagar innehåller julhistorier, brittiska julrecept. Dricker gärna gott julte, en bit god finsk choklad, en bit engelsk fruktkaka 🇬🇧
Besöker gärna och lyssnar julmusik i kyrkan. Gillar doften av hyacint. Gärna en mistel som hängs där man kan kramas. 🎄 Julkrans i headern.

Vad gör du för att komma i julstämning?
undrar: Enligt O i: veckans Kulturfråga.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Vare sig hyacint, julgran eller mistel i vårt hus. Men julkalendern kollar vi på. Har inte bestämt mig för om jag gillar den eller ej, ännu. Förra årets kalender tyckte jag var bra....

Znogge sa...

Kalendern den ser vi men jag har inte heller bestämt mig för vad jag tycker. Den lever dock inte upp till förra årets som jag tyckte var väldigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

vi båda vuxna i familjen gillar årets julkalender, längtar till skogen 🎄

Mrs Calloway sa...

tycker att årets julkalender verkar sevärd. har inte hunnit med alla avsnitten. Juldagar är jätte- fin.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Jeanette Wintersons bok är fin att plocka fram nu 📕

Klimakteriehäxan sa...

Undrar om jag inte har Winterson stående på nån hylla? Det finns hur som helst många sätt att skapa julstämning på för den som vill och orkar.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, huvudsaken att man stressar, vi har också nya familjemedlemmar, trevligt att ta del av deras traditioner 💕

Anna i Portugal sa...

Hyacinten står och blommar i köksfönstret, bredvid liljor jag tagit in från trädgården :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, vilken lyx! 🌷Funkar inte här i -6°C ❄️

Klimakteriehäxan sa...

Huvudsaken att man INTE stressar menar du väl?

Ylva sa...

Wintersons bok ser fin ut. Vi läser hennes Varför vara lycklig när du kan vara normal? i min bokcirkel nu (fast jag har redan läst den och vill inte läsa om den).

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, stress hör inte till julfirandet, allt behöver inte vara perfekt.

Ylva, Wintersons bok är underbar, både skratt och gråt 💚

enligt O sa...

Julte kanske kan vara något! Fick en god kaffedrink hos en kompis förra veckan med punsch i och grädde med kardemumma och kanel på. Det var gott!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, låter jättegott, lite indiskt