Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 januari 2024

Satansviskningar av Sami Said

Satansviskningar (2023) av Sami Said berättar om en internatskola för besvärliga flickor. Dit skickas Nadine för att hon gömt sig i garderoben. Och den första flickan för att hon förstört sin farbrors maskiner. Och den andra flickan för att hon rakat av sitt hår. Flickorna får tvätta sina egna kläder, laga mat, Nadine är van att ha tjänstefolk. På skolan härskar Föreståndaren, som tror att hon måste isolera eleverna för att kunna bygga dem på nytt. Hon säger: Skynda att ändra på er. Den yttersta dagen är nästan här. Därute bland tistelkullarna finns det som hjälper. Flickorna ger sig av om kvällarna, de letar efter något. Hur hittar man det?

"I breven hem skriver de att Föreståndaren har falska diplom på väggen, att de börjat en psykiskt instabil flicka i klassen, många skriver det men de menar olika personer, att de hittat skorpioner under sängarna och att elektriciteten ofta är avstängd. När de lagt till en rad börjar de tvivla och kommer omedelbart på en till." (sid 60) Flera smakbitar: HÄR.

13 kommentarer:

Boklysten sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, inblick i en helt annan värld.

Znogge sa...

Den boken låter väldigt intressant så den noterar jag.

Monika sa...

Jag gissar att Nadine, den första flickan och den andra flickan är tre olika flickor? För mig låter det lite rörigt 😬

Hanneles bokparadis sa...

Monika, inte rörigt, ganska många flickor 🙂

Lotten sa...

En författare jag är nyfiken på. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, tyckt om det jag läst av Sami Said, en av bästa samtidsförfattare.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Verkar spännande. Tack för smakbit!

Mrs Calloway sa...

har inte läst något av Sami Said. tack för smakebiten!

Paula Merio sa...

Flera Augustnominerade böcker ser jag. Håller på med Systrarna. Denna kanske också kan vara intressant. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag tror att du skulle gilla denna.

Bokdivisionen sa...

Jag har nog inte riktigt förstått vad den här boken handlar om.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, om en internatskola för besvärliga flickor. Nadine skickas dit för att hon gömt sig i garderoben, en annan har förstört sin farbrors maskiner, en för att hon rakat av sitt hår. Det händer massa saker.