Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 januari 2024

arborister - fem en fredag

headern visar morgonen efter
Så bra det blev! Sex arborister här ett par timmar, den höga skuggande aspen borta. Morgontrötta jag hann aldrig upp när solen skiner på östsidan. Några döda småträd tog de också.

Trädet blivit för stort, skuggade även vägbelysningen.

1 Vad är en sak du har gjort idag? absolut ingenting.
2 Med vilka tre ord kan du beskriva kommande helg? Fest, vila, läsning.
3. Med vilken liknelse skulle du beskriva ditt mående? Uppåt och nyfiken.
4. Med vilket ordspråk skulle du beskriva den här veckan? Spännande.
5. Vilket motto använder du oftast? Too much is never enough.

Beskrivande
Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

24 kommentarer:

Mösstanten sa...

Mera ljus är väl vad man längtar efter just nu.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nu på vinter märks ingen skillnad, men på sommaren är det skönt att slippa ett stort skuggande träd.

Znogge sa...

Då var det skönt att trädet som inte stod helt optimalt placerat kom bort. Med rätt kunskap och verktyg så går det imponerande snabbt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, körsbärsträden står kvar 🍒

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Men så kul med festande. Vad ska firas?

Mrs Calloway sa...

jag älskar mina stora skuggande träd. särskilt på sommaren. men jag skulle behöva en arborist i sommarhuset. sex stycken låter väldigt dyrbart. illa nog med en

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, livet är en fest!

Mrs Calloway, vi har fortfarande många träd kvar; ek, körsbär, plommon, äpplen, rönnbär mm. Man får göra Rut-avdrag på hälften, viktigt ha certifierad arborist.

femfemman sa...

Även om jag kanske, understundom, lever efter det mottot, så kände jag mig trött av att läsa det... Kanske också för att jag tycker att LAGOM är nog....
Så bra att få undan skymmande träd. Här avverkades en massa granar för många år sedan. Blev helt "förtvivlad" över att bo på ett kalhygge, men OJ vad ljust det blev i huset. Numera är plantorna en meter höga... och jag har vant mej.
Låter kul med fest.
Ha en fin eftermiddag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har aldrig varit någon minimalist 🙃
Vi har bott på ett kalt berg där det nu är fullt med frukt, bär, rosor...

http://kraka.moah.se sa...

"Too much is never enough". Den gillade jag.

Hannas krypin sa...

Så härligt det låter att göra absolut ingenting.

Paula sa...

Ett härligt motto, och kul med en helg med både fest och vila, det ena gör det andra. Trevlig helg

Geddfish ♥ sa...

Idag finade jag mig. I morgon fest och festlig klädsel. Fira livet.
Så idag har jag bara njutit.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ underbart! 🙂

BP sa...

Det engelska ordspråket har jag aldrig hört förut. Ett väldigt bra ordspråk.
Och som vanligt är du uppåt och nyfiken, och då vlir ju vardagen genast spännande:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, motsatsen till Less is more, jag är ju ingen minimalist…

Äventyret framtiden sa...

Det där med att göra ingenting är nog det bästa göra.
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Karin, önskar detsamma!

Susjos sa...

Fest ,vila ,läsning låter som en trevlig helg!
Ha det så gott!
Härliga vinterbilder förresten!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, nu blir det så, yngste sonen fyller år 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Oj, SEX arborister hos dig - hos mig räckte det med en. Stor skillnad blir det hur som helst.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, de var snabba och duktiga, tog med sig allt skräp 🪵

Susie på Stjärnarve... sa...

Arborister är ett trevligt "släkte"...
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, mycket duktiga och trevliga 🙂