Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 januari 2024

vårläsning - helgfråga

Min finska Bokcirkel läser Hildur av Satu Rämö, och 36 uurnaa av Sirpa Kähkönen som vann Finlandiapriset förra året.


Det är ett nytt år och då nya böcker för våren 24. Är det någon speciell bok du vill sätta tänderna i?
undrar: Mia.

15 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Säkert intressant, men på "fel" språk för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Hildur finns redan översatt till svenska, riktigt bra.

Boklysten sa...

Okänd bok och författare för mig!

Mia Eggimann sa...

Ska bli spännande att höra vad du tycker om Hildur.

Hanneles bokparadis sa...

ganska nya böcker

Sara Pepparkaka sa...

De där två böckerna ser jag en hel del av på jobbet! Jag ska nog läsa Hildur också någon gång.

Znogge sa...

Tack för tipsen! Alltid kul med "nya" författare.
Jag brukar sällan planera min läsning speciellt mycket men vissa böcker håller jag koll på.

Mrs Calloway sa...

Hildur låter intressant. aldrig hört talas om. Brudar i svart och Järnnätter har jag läst av Kähkönen

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag planerar sällan.

Mrs Calloway, Hildur är finsk debut, författaren flyttat till Island.

Mösstanten sa...

Bra att bli påmind om Sirpa Kähkönen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ska bli intressant att läsa henne.

Lena sa...

Aldrig hört talas om dessa författare. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, helt nya böcker, finska författare 🇫🇮

Åsa sa...

Ännu ett författarnamn jag inte tidigare kände till. Trevligt med tips på finska författare.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, helt nya böcker, många finska författare översätts, ifall de inte skriver på svenska.