Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 december 2023

Spelet bakom Monopol

(bloggar med reCAPTCHA är svåra att kommentera 🙃
Spelet bakom Monopol Amerikansk dokumentär från 2023 se: HÄR.
Det folkkära spelet har förgyllt många hemmakvällar runt om i världen. Men få vet att skapandet av Monopol kantas av girighet, besatthet och falskhet. Bakom tillkomsten hittar vi en radikal feminist, en grupp kväkare i Atlantic City, USA:s största spelbolag och en arbetslös ingenjör. Det är en berättelse om ohämmad makt och rikedom. Med en ensam vinnare på slutet.


Jul och spel hör ihop. Trevligt om man hittar spel om sin favoritstad.

Undrar lite hur reglerna går i Stonehenge.

Ticket to Ride: London.

Kul att köpa Kings Cross Station och hus på Bond Street och Old Kent Road i London.

8 kommentarer:

Znogge sa...

Monopol är urtråkigt tycker jag men det finns många andra trevliga sällskapsspel som gillas :D

God fortsättning!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, finns många sällskapsspel, lätt att hitta sin favorit 🙂

femfemman sa...

Har spelat rn hel del Ticket to ride, Europa, med Konrad, snart 7. Han fick Ticket to ride Norden, av sin pappa och bästa spelkompis, i julklapp.Supervra spel ju...man lär sig mycket om karta/geografi.
Monopol gillar jag inte. Alldeles för "kapitalistiskt" för mej. Och så tar de så lång tid att spela.. Har i och för sig inte spelat så många gånger.... Så det kanske är roligare om man hittar någon strategi.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Ticket to Ride: London har vi spelat 🇬🇧

Hanna / Rak i ryggen sa...

Kul med spelresa! Läste idag om Göteborg i Jonas Hassen Khemiris senaste ☺️

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, tack för påminnelse! 🙂

BP sa...

Tror det eller inte, men jag har aldrig spelat Monopol. Vet knappt vad det går ut på. Är urusel på allt vad spel heter, inklusive dataspel faktiskt.
God fortsättning!

Hanneles bokparadis sa...

BP, nja, jag var ganska gammal när jag spelade Monopol första gången, jag är också jättedålig på spel.