Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 januari 2024

älska - tisdagstrio

Älska, dricka, sjunga, leva, dö : en essä om Erik Axel Karlfeldt av Stina Otterberg till Karlfeldts 150-års dag.
Jag ville ha sagt dig det ömmaste ord : kärleken mellan Gerda och Erik Axel Karlfeldt
av Carin Von Sydow
Att älska en yngre man av Victoria Houston köpte jag till maken för länge sedan, livsberättelser.

Att älska (i handling eller boktitel) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Karlfeldt är en författare jag känner dåligt till. Visst har jag läst en del dikter av honom, men mycket mer är det inte. Houstons bok blir jag lite nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Karlfeldt är den enda som fått Nobelpriset postumt.

Ugglanoboken sa...

Snygg trio! Karlfeldt läste jag en diktsamling av för inte så längesedan.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, vill läsa mer av Karlfeldt, han finns i min bokhylla.

Maria sa...

Att älska en yngre man blir jag nyfiken på! Tack för tips / Maria Bokologen

Mia Eggimann sa...

Det var inga böcker jag kände till men det finns ju en del att välja på

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon av dina tre men annat om och av Karlfeldt och av Otterberg

Znogge sa...

Intressant trio. Lite lustigt att det behövs avhandlas i en bok när en kvinna lever med en yngre man. Tvärtom är en självklarhet för många. Där är vi inte riktigt i fas med tiden.

Anna i Portugal sa...

Finns så mycket att läsa, och det mesta som handlar om kärlek gillar jag. Håller med i Znogges kommentar!

Klimakteriehäxan sa...

Har hört bra saker om Karlfeldt-boken.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Det som är självklarhet är ändå inte så vanligt.

FrökenChristina sa...

Jag har läst Carin von Sydows bok. Den var intressant. Annars är han en omtyckt diktare bland vissa elever den gode Karlfeldt.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Monika sa...

Dessa har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, kanske inte mest lästa genre

Ylva sa...

Boken om Karlfeldt kanske jag skulle läsa. Karlfeldtsgården i Avesta är ett fint museum och café.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, där har jag aldrig varit, trevligt med litterära museer.