Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 januari 2024

Alla människor har av naturen ett begär att få veta av Nina Bouraoui

Alla människor har av naturen ett begär att få veta (Tous les hommes désirent naturllement savoir 2019) av Nina Bouraoui är berättelsen om "min ungdoms nätter, om dess irrfärder, allianser och slitningar. Det är berättelsen om min åtrå som blev till en identitet och en kamp. Jag var arton år."
Den fransk-algeriska författaren Nina Bouraoui, född 1967, räknas som en av Frankrikes mest betydande författare av idag.

Berättelsen är delad i tre delar; minnen från egen uppväxt, mellan Algeriet och Frankrike, skolgång. Andras berättelser om familjen, de tidiga åren. Främlingskap. Sökande efter egen identitet och kärlek. Vilket inte lätt, förbjudet och inte accepterat. Den unga osäkerheten, sökande i Paris klubbar för kvinnor.

  "Talas det franska hemma?"
   Jag känner mig inte som landsflyktig på Rue-Saint-Charles, jag måste återerövra min franska nationalitet, som om jag inte hade använt den i Algeriet utan bara hade utvecklats ute i naturen, min enda rymd, och bara trott på trädtopparna och på Medelhavets skiftningar och ätit blommor och somnat på vallmofälten.
    Frankrike är klädesplagget jag har på mig. Algeriet är min hud utlämnad åt solen och stormarna.

8 kommentarer:

femfemman sa...

Biografier är ofta intressanta att läsa.

Mösstanten sa...

Den har jag läst. Bra bok, vill jag minnas.

Anna i Portugal sa...

Känner inte till varken bok eller författare.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, det är väl bra och få tips, Nina Bouraoui har varit Nobelpristippad många år.

Znogge sa...

Tack för tipset. Boken låter väldigt intressant tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gillar att läsa lite olika författare.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för smakbit. Lånar hem henne ibland men läser inte klart, vet inte varför.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, så kan det bli med vissa böcker.