Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

30 januari 2024

hemma hos 🩚 selfie


1. Det tittar jag direkt pÄ nÀr jag kommer pÄ mitt första besök i ett hem: vÀrdparet.
2. Det irriterar mig, sÄvÀl hemma hos mig sjÀlv som hemma hos andra: ingenting.
3. Det har jag onödigt mÄnga av: inget, har ett par tusen böcker men inte onödigt.
4. VÀn av vita vÀggar eller ska det vara mönstrat? inga lediga vÀggar, bokhyllor överallt.
5. Den detaljen Àr viktig hemma hos mig: sköna lÀsplatser Ät alla vÀderstreck.
6. Hur viktigt Àr det med vÀxter hemma? vi har en fin liten trÀdgÄrd som jag njuter av halva Äret (Ät frukost ute pÄ altanen varje dag hela oktober).

Selfie hos: KlimakteriehÀxan.

12 kommentarer:

femfemman sa...

Bra ljudisolerade hos er dÄ. Med tanke pÄ alla bokhyllor!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vĂ€rmeisolerat, hör makens saxofon đŸŽ·

Znogge sa...

Ja, att man tittar pÄ vÀrdparet först Àr vÀl tur det. Jag retar mig inte heller pÄ saker hemma hos andra. Man har olika smak och den inreder man efter. Fast om jag ska vara helt Àrlig sÄ har jag lite svÄrt att förstÄ personer som har bokhyllor men som bara innehÄller prydnadssaker och inte en enda bok. Böcker hör ett hem till men det Àr mina preferenser och absolut ingen sanning.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, i mĂ€klarannonser syns det sĂ€llan böcker 😳

KlimakteriehÀxan sa...

AlltsĂ„ nu mĂ„ste jag klaga! Hur kan du INTE svara PARADISFÅGLAR pĂ„ punkt 5???
I övrigt kÀnns det som den enda vettiga kommentaren hÀr Àr GRATTIS. SÄ hÀrligt att ha lyckats ordna det sÄ att man Àr helnöjd!

Mrs Calloway sa...

nu Àr det snart dags för altanliv. sköna lÀsplatser Àr viktigt överallt. ute och inne

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehĂ€xan, paradisfĂ„glar har jag inte haft đŸŠ‰đŸŠ…đŸŠ©đŸŠąđŸ•Š
Vi har mycket fÄgelliv i vÄr lilla trÀdgÄrd .

Mrs Calloway, altanlivet Àr mycket viktigt, lyssna pÄ fÄglarna.

Susjos sa...

Jösses sÄ mÄnga böcker du har!
Å visst Ă€r det sĂ„ att man tittar pĂ„ vĂ€rdparet dit an kommer, bra svar!
Trevlig kvÀll!

BP sa...

TÀnk sÄ mycket pengar du har sparat dÄ du slipper sÀtta upp nya tapeter vart tionde Är eller sÄ. Gillar ocksÄ "bokhyllavÀggar". De Àr rÀtt sÄ organiska, dÄ man kan omorganisera böckerna med jÀmna mellanrum.
Okej, du verkar bara ha utomhusvÀxter - jag menar du har ju ingen plats för blommor inomhus;-)

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, rĂ€knade inte med makens böcker 📚

BP, mycket jobb med tapetsering, nöjd som det Ă€r nu, Ă€lskar att leka bibliotekarie hĂ€r hemma 🙂 Lite vĂ€xter har vi inne.

Paula sa...

Du behöver ingen annan isolering i vÀggarna nÀr du har sÄ mÄnga böcker! Jag tyckte synd om alla stackars karlar som fick bÀra mina böcker frÄn ena boendet till nÀsta...sÄ nu bÀrs inga böcker lÀngre. De lÄnas bara och ett par Ät gÄngen rÀcker.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag har en hel hel Àldre böcker som inte sÄ lÀtt att fÄ tag pÄ, olika genrer, litteraturvetenskap.