Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 januari 2024

saga - tisdagstrio

Frånvaron : en saga
(1989)  av Peter Handke berättar om fyra personer som inte känner varandra.
Främmande folk och förtrollade skogar : trolska berättelser
(2014) innehåller fantasifulla, mörka och bitterljuva noveller från gränslandet mellan konstsaga och fantasy av olika författare. Om litteratur som genremässigt varken är saga, fantasy eller skräck.
En vintersaga – Kittekottarna och de gyllene Hasselstjärnorna av Malin Bull Wijkman med vackra illustrationer.


"Saga", "historia" eller "berättelse" i boktiteln - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

16 kommentarer:

Mösstanten sa...

Främmande folk och förtrollade skogar blir jag nyfiken på. Barnboken ser härligt ut och jag borde nog läsa något mer av Handke. Kanske denna?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Handke är bra författare, läsvärd.

Znogge sa...

Handkes bok låter intressant. För övrigt finns det många sagor för såväl stora som små.

Klimakteriehäxan sa...

Tre för mig obekanta sagor! Det finns förstås många att välja bland ...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, underbart att vi har så många bra översättare.

Klimakteriehäxan, relativt lätt tema, kanske

Boklysten sa...

Intressant trio. Tack för tips!

Monika sa...

Dessa tre kände jag inte till, men de är ju klockrena.

Robert W sa...

Kittekottarna lät gulligt :)

Lotten sa...

Tre okända böcker för mig. Vacker framsida på den tredje!

Mrs Calloway sa...

Handke är ingen favorit. de båda andra känner jag inte till

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Handke skrev ju väldigt fint om sin mor.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Ugglanoboken sa...

En vintersaga lockar! Handke har jag bara läst en bok av, och jag är kanske inte helt övertygad ännu. Men borde såklart prova att läsa nåt mer.

Hanneles bokparadis sa...

intressant att läsa Nobelpristagare, jag har börjat läsa bakifrån 🙂

Sara Pepparkaka sa...

Tack för tipsen!

FrökenChristina sa...

Handke har jag läst annat av.