Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 januari 2024

Lapporten på lina - fem en fredag

Lapporten på lina Svensk dokumentär från 2022 se: HÄR.
I juli 2021 åker en grupp äventyrare upp till Abisko med ett tydligt mål: De ska spänna upp en två kilometer lång lina 600 meter över den ikoniska Lapporten för att sedan försöka gå över. Projektet visar sig bli betydligt mer komplicerat än vad de kunde föreställa sig och det blir tre intensiva dygn på fjället. Om de lyckas blir det ett nytt världsrekord och i vilket fall som helst ett oförglömligt äventyr.

1 Vad tittar du helst på? brittiska filmer 🇬🇧
2 Vad tycker du är tråkigt på tv? roliga program.
3 Vilken streamingtjänst eller kanal används mest hos dig? svtPlay, tv4Play
4 Vad skulle du byta ut TVn mot? bra böcker.
5 Vad tittade du på senast? Antikrundan.

#ruta Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Men hu så hemskt. Det känns i hela kroppen när människor går på lina över stora djup. Vilket projekt! Den här filmen kanske jag måste se.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, härligt att se deras samarbete, intressant dokumentär.

Anna i Portugal sa...

Vilket spännande projekt! Kan tänka mig det var kul att följa i dokumentären. Jag tittar helst på katterna jag.. :) Men annars är det sport eller en bra serie på Netflix.

Znogge sa...

Ja, dessa äventyrare! Ett sådant projekt är imponerande minst sagt.

Vi har Netflix nu och ett år framåt. De brukar ha väldigt bra serier.

Ingrid sa...

Du har så rätt! Roliga program är oftast väldigt tråkiga och det verkar som om det är deltagarna som har roligast.
Ha en fin fredag!
/Ingrid

Mrs Calloway sa...

roliga program är oftast tråkiga. SVT Play och Netflix tror jag används mest här. serier och dokumentärer ser jag gärna

Boklysten sa...

Brittiska filmer brukar vara bra! Och Antikrundan är en av våra favoriter!

Hanneles bokparadis sa...

märkligt att roliga program inte alls speciellt roliga...

Klimakteriehäxan sa...

Humor är verkligen en svår genre. Många försöker, så gott som ingen lyckas.

Paula sa...

Jag gillar heller inte sk. roliga humorprogram, de är bara jobbiga att titta på. De enda som har roligt är de som medverkar i programmen

BP sa...

Ettan, tvåan och trean är vi helt överens. Roliga program är sällan roliga - humour doesn't travel som min man alltid sa. Brukade titta på den engelska antikrundan för många herrans år sedan. Den var otroligt roligt och miljöerna så "typiska" för England.

Hanneles bokparadis sa...

det finns ganska mycket olika program, något för alla smaker.

it_is/Anette sa...

Tack för tipset om dokumentären, helt klart ett program jag kommer att titta på, verkar spännande. Antikrundan är ett skoj att se på tycker jag, framför allt se när personer tror att deras sak är värd precis tvärt emot det dom tror.... Humor, håller med den som skrev att det är en knepig område när det gäller program/filmer - det är så brett, det finns både bra o dåliga roliga program. En del känns bara krystat o andra kan vara riktigt underhållande.
Ha en fin helg

Hannas krypin sa...

Hade aldrig vågat gå på lina på höga höjder så där. Imponerande måste jag säga.

Hanneles bokparadis sa...

Anette, intressant att se hur dessa människor samarbetar med ett projekt som ingen har gjort förut, människor från olika länder. Humor är individuellt.

Hanna, jag är höjdrädd men programmet sevärt.

Susjos sa...

Antikrundan är kul att titta på!
Ja, det skulle vara böcker man vill ha om man inte hade TV!
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, och de pratar så trevligt i Engelska Antikrundan, man lär sig massa i båda programmen.

Kina sa...

Det är svindlande att gå på höga höjder i vanliga fall, och än mer att gå på lina! Roliga humorprogram är inte lätt att hitta! Kan inte komma på något just nu. Engelsk engelska är härligt att lyssna på.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Bara sett Antikrundan när det varit från närområdet.

Hanneles bokparadis sa...

Kina, något speciellt när engelsmän pratar.

SaraMadeleine, man lär sig något från alla orter.

Susie på Stjärnarve... sa...

Att gå på lina är inget för mig som är höjdrädd...
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, jag är också höjdrädd men intressant film, man behöver inte göra allt själv.