Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 januari 2024

nyårslöften 2024 📚 helgfråga


 à la Inge Löök... antikvariat räknas väl inte 🙃

Hur är det, har du avgett några Nyårslöften? Speciellt nyfiken är jag på de som handlar om böcker, undrar: Mia.

21 kommentarer:

femfemman sa...

Skulle nog behöva lova detsamma. Men jag läser ju inte alls så mycket som du... Så det vet i sjutton om det är lönt att lova. Har några tjocka böcker, ( fakta) som stått länge och ser så tråkiga ut i textupplägget. Tror inte att de blir lästa...Är väl sånt som kallas hyllvärmare! God vardag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, romaner lånar jag mycket på biblioteket.

Znogge sa...

Det får nog samvetet avgöra ;-)

Mrs Calloway sa...

det var verkligen något värt att skratta åt!

Hanneles bokparadis sa...

jo, ägaren på mitt favoritantikvariat skrattade när jag sa att jag har alla böcker 🌍

BP sa...

Hahaha! Nu har jag iofs läst alla böcker som jag har i hyllorna. Undantag fackböcker, olika lexikon och den samling pockets som jag köper på mig under vintern och bokrean som jag sedan läser under sommaren på balkongen. Läste alla böcker jag "samlat på mig" förra året under just den soliga sommaren.

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag har inte läst varken mina klassiker, fackböcker, reseböcker, trivs med att leva i ett bibliotek 😀

Klimakteriehäxan sa...

Viss igenkänning där ,,,

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tror att Inge Löök varit hemma hos mig 📚

Klimakteriehäxan sa...

Passade ju perfekt som svar på helgfrågan också!

Boklysten sa...

Det har jag lovat alltför många gånger och aldrig lyckats hålla!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, gillar återvinning 🙂

Boklysten, försöker i alla fall minska på inköpen.

Ylva sa...

Inte några löften direkt men jag siktar på att läsa två böcker i veckan. Ett år klarade jag det.

FrökenChristina sa...

Inte köpa böcker fungerar ganska bra. Jag köper bara böcker för arbete numera. Skönlitterärt lånas.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, låter som ett rimligt mål.

Fröken Christina, romaner lånar jag också på biblioteket.

Mrs Calloway sa...

jag tänker inte neka mig nöjet att köpa böcker. av alla slag. och så lånar jag massor på biblioteket

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, bibliotek är toppen!

Mia Eggimann sa...

Ja det är inte lätt att lova när man blir så sugen

Hanneles bokparadis sa...

Mia, hittar jag en intressant bok så kollar jag först om jag kan låna på biblioteket.

Åsa sa...

Skojig bild. Finns massor av oläst på bibblan också, det tar aldrig slut även om de i egna hyllorna är lästa. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, köpte en väggalmanacka med tanterna.