Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 januari 2024

överflödigt - fem en fredag

1 Vad för olägenhet upplever du varje dag? bussar som tvärbromsar.
2 Vad önskar du att du inte så ofta var i närheten av? inget särskilt.
3 Vad senast hade du önskat lite mer varning om på förhand? ska passa posten som kommer och levererar makens saxofonfodral.
4 När fick du senast ge efter för en plötslig impuls? åka med 1- och 3-åringen till stan, hann med bussen.
5 Vad gjorde dig positivt överraskad under veckan? vacker rimfrost i trädgården, som ett sagoland.
Överflödigt Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

19 kommentarer:

Znogge sa...

Ja, varför tvärbromsar bussar så ofta? De borde kunna köra mjukare tycker jag...
Rimfrost är verkligen vackert!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jättefarligt bromsa hårt med full buss av gamlingar, tufft även för yngre passagerare. Tror chaufförerna att de kör personbil?

femfemman sa...

Ska njuta en stund av rimfrost. I morgon regnar den nog bort.
Snö på träd känns mycket mera juligt! Och dit vill vi ju inte igen. Men antagligen för vi nog se snötyngda träd innan våren kommer.
Största olägenheter på landet; När det blir isiga vägar.
Ha en fin dag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vi kommer att ha -12°C under veckan ❄️

Karoleen sa...

Hos oss åker snarare bussarna rally och tvärbromsar nästan aldrig. Ute på landet så känner de sig odödliga men vägarna tillåter det ju inte, men busschaufförerna är lite för våghalsiga. Trist!

Mrs Calloway sa...

rimfrost är väldigt vackert. solen är väldigt fin också. idag kände jag altanen locka. men jag får skotta först

Hannas krypin sa...

Jag älskar verkligen rimfrost. Det gör mig glad!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Ja nog är rimfrost fint.

Hanneles bokparadis sa...

Vackert när trädgården är som ett sagoland, magiskt.

BP sa...

Ja, vissa busschaffisar bromsar hårt. Det gör inget när man sitter ned och håller i sig, men när man står upp är det mindre roligt.
Så duktig du är att ta med två så små barn på bussen. Minstingen lär ju sitta i en barnvagn. Det skulle jag aldrig orka...
Rimfrost på träd är vacker, men jag föredrar att beundra den framför dataskärmen;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, sitter inte i barnvagn i bussen, mycket opraktiskt, deras pappa var med.

Susjos sa...

Alltid mysigt att träffa barnbarnen!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, och lika roligt med de stora barnbarnen när vi kan göra saker tillsammans, bio, teater och sånt.

it_is/Anette sa...

Usch ja för bussförare som inte vet hur man ska köra, det är människor i bussen, man måste bromsa mjukt, köra mjukt överhuvudtaget...
Rimfrost är något av det vackraste under vinter. Ha en fin helg

Hanneles bokparadis sa...

Anette, så vackert nu, bara njuter av det vackra landskapet.

Paula sa...

Ja nog har vi haft sagoland alltid, slut för tillfället men kommer mera. Jag fick paket från Early bird imorse, stod fint utanför min dörr när jag vaknade. Smidigt.
Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, idag regnar det... men nästa vecka -12°C igen ❄️
En gång fick jag bokpaket med Early bird på lördag, blev förvånad.

Anna i Portugal sa...

Det är verkligen obehagligt med tvärbromsande bussar! Trevlig lördag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, jag håller alltid hårt i något 🚌