Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 januari 2024

knut på Knut

Under medeltiden firades julens avslutning den 7 januari och julfreden slutade då. I slutet på 1600-talet ville den lutherska kyrkan förlänga julen till 13 januari för att förlänga julfreden... (Julfred utlyser man i Finland i Åbo på julafton, visas i SVT2 kl 10:55). Den danske prinsen Knut Lavard blev mördad den 7 januari, hans fiender hade väntat tills julfreden var över. Han blev helgonförklarad och hans dödsdag fick namn efter honom. Man flyttade på Knuts namnsdag till den 13 januari, julens nya avslutningsdag.

9 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Men så roligt att få veta varför Knut-dagen heter Knut...att det låg ett mord bakom är förstås lite mindre kul.
Ja, idag ska det sista plockas bort. Här går det inget barn och sopar ut julen däremot. Det får jag sköta om själv.
Ha en fin dag!

Anna i Portugal sa...

Det visste jag inte, tack för ny kunskap!

Hanneles bokparadis sa...

Karin, jag har varit riktig julgalning, intresserad av gamla seder och bruk.

Anna i Portugal, ibland undrar man, kul att veta mer.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Så hänsynsfullt att vänta ut julen... Har fortfarande en burk skumtomtar kvar, annars har vi plockat ihop allt. Funderade på att ställa fram påskgrejerna direkt :)

znogge sa...

Lite som att Putin väntade in att OS skulle ta slut innan han gick in i Ukraina. Ingen slump alls. Allt går igen...

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, missuppfattning att julen är bara en dag 🎄

Znogge, den mannen är skrämmande.

KajsaLisa sa...

Jag misstänker att det hänger ihop med andra typer av fred, typ torgfred eller torgfrid. Det fanns även andra varianter som kyrkofrid. Bröt man mot lagar, misshandlade eller dräpte någon under gudstjänst eller torgmarknad så utgick dubbel bot.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, ja, man fick högre straff under denna tid.

Klimakteriehäxan sa...

Knut kanske hade kul medan han levde ...?