Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 januari 2024

Den som fruktar snön av H S Palladino

Den som fruktar snön (Den som frykter snøen 2023) av H S Palladino.
Terapeuten Bjørk Isdahl har stämt träff med en av sina tidigare klienter vid namn Azora. Väntan i den mörka höstkvällen förvandlas till en mardröm när Azora faller från taket på byggnaden bredvid och Bjørk blir vittne till hennes död.
Nästa dag får hon besök av polisen, som på offret har hittat ett foto av Bjørk med orden: Jag vet varför du har mardrömmar. Att Bjørk har mardrömmar är helt sant; däremot har hon aldrig berättat för någon om dem...
Osäkerheten kring vad som egentligen inträffat växer. Både polisen och Bjørk börjar utreda sambandet mellan henne själv och Azora, och om det kan finnas en koppling till dödsfallet – som snabbt visar sig vara allt annat än ett självmord. Modernista.

Vad ska jag säga? Att jag aldrig har velat ha familj? Att jag är osäker på om jag vill ha barn. Jag kan naturligtvis inte säga något av det, för då kommer han att tro att vårt förhållande har varit en lögn, vilket det inte har varit. Det enda jag kan säga, det enda som bär mening, är det som har etsat sig fast i min kropp. Att ingenting kan bli rätt när man är ansvarig för någons död.
Villrådigheten som jag har känt de senaste timmarna känns ännu mer påträngande än tidigare. "Då är det väl avgjort då", säger jag.
"Jobbet betyder mer än relationen?"
Det finns inget mer att säga.
(sid 21) Modernista. Flera smakbitar: HÄR.

12 kommentarer:

Robert W sa...

Vi läser faktiskt samma bok nu!

Mrs Calloway sa...

och jag blir nyfiken. både efter era smakebitar och när jag tittar på mslagsbilden. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boken passar denna årstid ⛄️

Boklysten sa...

Den blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

Lotten sa...

Den har jag läst. Blev faktiskt besviken, men hade kanske för höga förhoppningar.

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Boken låter intressant så den noterar jag.

Monika sa...

Den har jag oläst i hyllan och jag tänker väl att jag ska läsa den så småningom.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Är nyfiken på den.

Paula sa...

Spänningslitteratur läser jag sällan, gillade omslaget

Hanneles bokparadis sa...

omslaget passar fint i denna norska bok

Bokdivisionen sa...

Jag är ju inte så förtjust i spänningslitteratur tyvärr.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, jag håller på att lära mig, finns många bra.