Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 februari 2024

namn - selfie

1. Är du bekväm med namnet dina föräldrar valde att ge dig? jag har behållit mitt finska namn 🇫🇮 även om jag har ett svenskt.
2. Om du har barn, vad avgjorde i valet av deras namn? vi hittade namn bland äldre släktingar (stavning utan C, D, G, F 🇫🇮)
3. Vilket är det otrevligaste kvinno- respektive mansnamn du vet? dubbelnamn är svårt.
4. När folk gifter sig – tycker du då att makarna ska ha bådas efternamn eller ska en av dem skala bort sitt? Hur gjorde du? valfritt, vi tyckte enkelt att ha ett och samma namn i familjen. Även svärdöttrar och alla våra barnbarn har samma efternamn 💙
5. Bästa hundnamnet? förmodligen något som inte är pinsamt att ropa.
6. Ska bilar och andra ägodelar "döpas" och i så fall varför? döper inte mina saker, inte ens vårt slott där vi bor.

Selfie hos: Klimakteriehäxan.

18 kommentarer:

Znogge sa...

Det är intressant med namn och som lärare har jag sett hur det verkligen går mode i det här med namn.
Jag är inte jättenöjd med mitt förnamn men samtidigt så är det ju jag så att byta nu är inte aktuellt.
Vi behöll först våra efternamn som gifta men efter något år tog Husse mitt. Bra att man i dag har valmöjligheten.

femfemman sa...

Tack för det säger Anna-Lena som trivs med sitt namn. 😄 Tycker dessutom att barnbarnet Karl-Petter har ett riktigt toppen-namn. Vanliga namn som numera känns ovanliga.
Döpa saker... nej det gör jag inte Vår adress, det är fastighetsbeteckningens namn. God måndag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, sonen tog bort ett förnamn, räcker bra med ett! 🙂

Anna-Lena, dubbelnamn är jobbigt att hålla reda på...

Klimakteriehäxan sa...

Dubbelnamnet har nog gjort sitt. Fast vem vet, rätt som det är dyker kanske Kurt-Sixten upp?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en- och tvåstaviga namn är populärt nu.

Susjos sa...

Ja, dubbelnamn är inte så himla kul faktiskt!
Jag döper inte heller saker med speciella namn.

BP sa...

Dubbelnamn både vad gäller för- och efternamn är både onödiga och ofta långa att skriva, speciellt om de är långa dubbelnamn.
Nej, min lägenhet är heller inte döpt;-)

Hanneles bokparadis sa...

jag som aldrig skulle gifta mig, i alla fall inte byta namn, och inte ha barn... vid trettioårsålder gjorde jag alltihopa, har fyra barn. Så kan det gå! 🙂

Mia Eggimann sa...

Du har ju ett väldigt fint namn.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, tack! Nu är ju människor vana vid olika namn, men för femtio år sedan hade gamlingar på ålderdomshem lite svårt för det. Och det tog många år för min svärfar att uttala det 🙂

Nilla Tankebubblor sa...

Bra svar! Döpt inte hunden till någon som är pinsamt att ropa :-)

Robert W sa...

Trevligt med släktnamn. Våra barn har idel släktnamn.

KajsaLisa sa...

Håller med dig om rätt mycket här.

Hanneles bokparadis sa...

Vi har hittat både finska och svenska släktnamn som vi kunnat använda.

Paula sa...

Jag undrar om dubbelnamn håller på att försvinna? Försöker tänka efter o känner knappt någon yngre som bär dubbelnamn. Som du säger, helt onödigt att ha ett bindestreck emellan.
Hannele funkar överallt, ett fint namn

Hanneles bokparadis sa...

Paula, tack, trivs med mitt namn 🙂 I skolan hade majoriteten av eleverna dubbelnamn, menar dubbel-efternamn, blir väldigt långt.

Kina sa...

Är Hannele finsk? Fint är det i alla fall! Mina två barnbarn har ett mellannamn från mig och deras farfar. Det gladde mig! Hundnamn ska helst inte blandas ihop med människonamn. Man vet ju inte vilke folk pratar om annars! När hunden heter Maja och barnet kanske Loka, då är det svårt att hålla reda på vem som är vem! Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Kina, ja finskt, i Danmark finns något liknande. Trevligt när namnen går vidare i släkten, förstår att du blev glad!