Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 februari 2024

semikolonets dag ;

Den 6 februari var typograf Aldus Manutius dödsdag 1515, han uppfann semikolon.
Ett missuppfattat skiljetecken, lika utrotningshotat som tankestreck.
Tydliga regler: Semikolon kan användas när man tycker att punkt är för starkt skiljetecken och komma för svagt. (Svenska språknämnden)
Siv Strömquist har skrivit flera sidor om Semikolon.

5 kommentarer:

BP sa...

Semikolon är ett otyg enligt mig. Och nåt som uppfanns 1515 borde vara "omodernt" 2024 kan jag tycka. Gillar inte semikolon alls och det gjorde inte redaktören på mitt förlag där jag jobbade heller.

Tankestreck däremot använder jag ofta. Vet inte varför riktigt, men tecknet känns mera modernt...

Mösstanten sa...

Semikolon brukar jag inte använda, men det är ju egentligen ett praktiskt tecken.

Hanneles bokparadis sa...

BP, många delar din åsikt, men användning är helt frivilligt.

Mösstanten, ibland tror jag att jag kan använda semikolon rätt, passar i vissa situationer.

Anna i Portugal sa...

Har nog inte använt många semikolon i mitt liv :) Kul att det har en egen dag så det uppmärksammas i alla fall.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, kanske ett skiljetecken som inte lärs ut i skolan 🙂