Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 mars 2024

36 uurnaa 🇫🇮 Sirpa Kähkönen

36 uurnaa : väärässä olemisen historia (2023) av Sirpa Kähkönen.
36 urnor : historien om att vara fel.

Författare Kähkönens mor Riitta (f. 1941) dog mars 2022 efter lång tids sjukdom. Under sin livstid hade hon svårt att ta emot kärlek.
I den stora familjegraven finns det plats för 36 urnor, men de förblir tomma. Släkten har flyttat eller dött.
När Riitta levde hade hon svårt att acceptera kärleken. "Jag sörjer inte din död, jag sörjer ditt liv", skriver Sirpa Kähkönen, väl medveten om att hennes mor inte skulle gilla uttrycket och skulle säga när hon hörde det: "Du låtsas."
Riitta var atletisk, vacker och begåvad. En trafikolycka vid sexton års ålder förändrade hennes liv totalt. Kähkönen beskriver i sin bok en flickas liv på 1950-talet och den dramatiska förändringen efter olyckan genom sin mor Riittas dagböcker. 36 urnor berättar om dansgolv, trasiga sinnen, fladdrande fållar, 60-talsmamma, ångest, ilska och stunder av psykoser.
Kähkönen rensar bland mors saker. Som en avsked och försoning med sin mor letar Kähkönen 36 saker och minnen om sin mor: gammal ylletröja, röd garnnysta, en tom godispåse, sotiga tofflor, vetelängd, källarlås, köttyxa, fryst kålrot, paket 1938....

"Vanha, suuri hauta säteileekin paitsi vainajien läsnäoloa myös erityisen voimakkaasti poissaoloa. Säteily on tunkeutunut kaikkien haudalla käyneiden mieleen ja ruumiiseen, se on ulottunut perimään saakka. Velvollisuus vainaita kohtaan oli painavinta; elävät jäivät sille toiseksi." (sid 20) Flera smakbitar: HÄR.

14 kommentarer:

znogge sa...

Det låter som en intressant och läsvärd bok så tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, riktigt bra annorlunda bok, inte översatt än.

Mrs Calloway sa...

typisk sådn bok som jag skulle vilja läsa! får dock gärna översättas först. ge Issadalen en ny chans. jag tycker jättemycket om den

Lotten sa...

Jag har verkligen svårt att begripa finska. Men så har jag ju inte provat på allvar heller.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, du skulle nog gilla denna, vi får vänta på översättningen.

Lotten, många språk man inte behärskar, skönt att det finns översättare.

Bokdivisionen sa...

Det låter som en fin bok men min finska sträcker sig till yksi, kaksi, kolme, moi mukulat och en och annan svordom. :)

Jokke sa...

Jag läste denna förra år. Sirpa Kähkönen skriver samma berättelse igen och igen. Det är morfars fängelsetid och år 1918.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, det gör många författare, denna är dock nutid, självbiografiskt

Paula sa...

Har läst några av Kähkönens böcker med intresse, de som utgjorde en serie, har nog en eller två böcker kvar där. Den här titeln kände jag inte till men läser den gärna. Tack för smakbit

Äventyret framtiden sa...

Vilken spännande läsning du tipsar om. Finns den på nätet eller är det bok som gäller? Finskan klarar jag nog men jag får ge den tid...att inte kunna ta emot kärlek betyder ju att man inte kan älska sig själv. Så svårt. 36 urnor, vilken titel..
Nu ska jag googla på boken.
En bra fortsättning på helgen! 🐥

Hanneles bokparadis sa...

Karin, ganska ny intressant bok, inte översatt än, finns att lyssna

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!
Den låter riktigt bra, synd att den inte är översatt til svenska.

Boklysten sa...

Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

en bra ganska ny bok som vi läste i vår Finska Bokcirkel 🇫🇮