Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 mars 2024

gröna ögon - tisdagstrio

Gästkatten av Takashi Hiraide om ett par i trettioårsåldern hyr ett litet hus i utkanten av Tokyo. De är frilansande författare och arbetar hemifrån. De har inte längre så mycket att säga till varandra. En dag dyker en katt upp i deras lilla kök, en oemotståndlig liten varelse som får dem att lyfta sina huvuden från skrivborden.

Girl with Green Eyes av av Edna O'Brien del av trilogin om två irländska flickor.
Nio noveller av J. D. Salinger innehåller Vacker mun och ögon gröna som berättar om Arthur som i fyllan ringer till sin far för han är orolig när frun inte kommit hem.


Öron, näsa eller mun (i handling, titel eller på omslag) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Jokke sa...

Jag ska läsa (eller tror att läsä) Salingers nio noveller.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Salingers noveller är läsvärda.

Mösstanten sa...

Ögon istället för öron tänkte jag också först. Men kul och fyndigt med gröna ögon gånger tre.

Monika sa...

Jag hittade många ögon bland mina titlar, sedan insåg jag att ögon inte var en del av temat. Då fick jag börja om. Flera gånger 😬

Hanneles bokparadis sa...

jo, ögon finns ju i många bokomslag 👁 lika många som näsor och mun, tyckte jag var fyndig...

Klimakteriehäxan sa...

Tänk att inte jag tänkte på "Flicka med gröna ögon", det är ju en äkta favorit!

Boklysten sa...

Det var många gröna ögon, jag hade svårt att hitta något.

Mrs Calloway sa...

O´Brien borde jag tänkt på! Gästkatten också. outgrundliga äro minnets vägar

Robert W sa...

Ett tema i temat. Snyggt!

Znogge sa...

Imponerande att få till det för inte helt vanlig titel. Den första boken tycker jag låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gillar japanska författare, bra att det finns översättare.

Mia Eggimann sa...

Det var en trio i trion. Har du gröna ögon?

Hanneles bokparadis sa...

stämmer, jag har grå-gröna ögon 👀

Lotten sa...

Roligt att du hittade just gröna ögon i boktitlar.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, ibland får man till det 🙂

Ugglanoboken sa...

Gästkatten gillar jag! Och gröna ögon också!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, glad att japanska böcker översätts.