Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 mars 2024

vårkänslor 💕 selfie

1. Det är ett självklart vårtecken: njutit av första altanfika.
2. Den blomman är vårens mest efterlängtade: tussilago i vägrenar.
3. Det plagget signalerar vår: lämnar vinterkappan första maj, hatar frysa.
4. Den texten om våren är en favorit: Daffodils av William Wordsworth 🇬🇧
5. Min syn på "obligatorisk" vårstädning: långe maken får tvätta fönstren när det behövs.
6. Så låter våren i mina öron: fåglarna har verkligen sjungit mycket i vår trädgård, skatorna preparerar sitt bo, hoppas koltrasten kvar efter den kalla snöiga vintern.

Selfie hos: Klimakteriehäxan.

18 kommentarer:

Znogge sa...

Att kunna sitta ute och fika är definitivt ett härligt vårtecken! Här har vi i och för sig en kall dag men solen skiner i alla fall.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, solen skiner, hoppas på altanfika senare 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Mycket vårkänsla i din nya header också!
Du är först med reaktionen, i dag igen!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, barnbarnen gillar vår bergsträdgård 🧡

Mrs Calloway sa...

koltrasten sitter här och väntar på att jag ska flytta ut på altanen för gott. tussilagon har minskat kraftigt i antal här nere.tråkigt. duvorna sitter här. vet inte om det är de eller skatorna som börjat bygga ett mycket hafsigt bo i vårt gamla plommonträd

Kina sa...

Första altanfikat är såå härligt! Tussilagon är verkligen ett vårtecken, men den såg jag mer av när jag bodde på landet. Daffodils får mig osökt att tänka på England. På våren är det ju daffodils överallt där. Det var så underbart tyckte jag. Ha en trevlig vecka!

Guldkryckan sa...

Första kaffet eller grillningen på altanen är ju en helig ritual nästan för att inviga våren, underbart.

Ha nu en fortsatt fin dag. 🙏

Hanneles bokparadis sa...

Sonen grillar hela året, ute i snön ⛄️

femfemman sa...

Vår koltrast har varit tillbaka ett bra tag. Dock ej givit någon vårkonsert ännu. Han borde ha en vinterkappa att ta på under kalla nätterna.

Nilla Tankebubblor sa...

Altanfika ja! Det ser vi fram emot!

Mia Eggimann sa...

Altanfika minsann så smaskigt.

Geddfish ♥ sa...

Liknande svar som jag angav.
Första altan- eller balkongfikat är oslagbart. Väntar så, min balkong har för lite vindskydd i den snåla blåsten som är.

BP sa...

Din altanfika är lika med mitt balkonghäng. Hittills i år har jag hängt där fem gånger trots att det endast var två plusgrader. Ja, jag vet att det egentligen är fusk med dunjacka, men ändå. Hatar också att frysa.
Det verkar finnas en massa vårblommor, för vi har allihopa valt olika. Rätt roligt!
Har inte sett en enda koltrast än. Hittills är det bara en duva som hooar eller hur det nu låter;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, absolut inte fusk med dunjacka, man kan även ha filt 🙂

Äventyret framtiden sa...

Din header gav mig vårkänslor av det bättre slaget. En underbar bild.
Fågelsången på våren är den finaste sången.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, tack, barnbarnen gillar vårt berg 🧡

Paula sa...

Läst den vackra dikten, tack!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, kul att du tyckte om den gamla dikten!