Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 mars 2024

loppisfynd 39 kr - fem en fredag

Alla dvd i trilogin Sagan om ringen av Tolkien för 39 kr.
Lite sugen på att läsa om med Erik Anderssons översättning.
Ingår i kampanjen: Förbjudna böcker.

1 Hur ser en vecka ut visuellt när du tänker på den? grönskande.
2 I vilken ordning sätter du på dig kläder? byxor före tröja.
3 Vad packar du för mycket av vid en kortare resa? varma tröjor.
4 Hur ser din tvättstugerutin ut? enkelt, alla färger ihop.
5 Hur ser dina bokhyllor ut? Vackert, böcker ända upp till taket.

Visuellt Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Nu blev jag också lite sugen på att läsa om. Jag läste dem som 17-åring och blev helt tagen. Men jag vet inte riktigt om jag vågar. Kanske är det bättre att ha den starka upplevelsen från ungdomen kvar?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag läste också Tolkiens trilogi för flera decennier sedan och tyckte mycket om den, tycker mycket om Erik Anderssons översättningar.

it_is/Anette sa...

Ja böcker är vackra på flera sätt och jag har nästan alltid haft bokhyllor fyllda, tills jag ska flytta då undrar jag alltid varför jag har så många. Böcker är tunga att flytta...
Grönskande, så härligt det låter.

Ha en fin helg

Hanneles bokparadis sa...

Anette, har alltid drömt om ett eget bibliotek, när barnen flyttade hemifrån så uppfylldes drömmen, sonen hjälpte med att fixa bra bokhyllor 🧡

Madde sa...

Som här, min man älskar böcker och även om vi försöker hålla det nere är det omöjligt och jag kan inte ta bort hans stora intresse.

Hanneles bokparadis sa...

Madde, böcker har alltid varit mitt stora intressen, maken har egna bokhyllor 💕

femfemman sa...

Har börjat , minst tre gånger. Men det går bara inte att läsa. Gillade ju inte filmerna heller... alldeles för mycket strider. en fantastiskt bra gjorda... så de var värda att se av den anledningen.
Har också en enkel tvättrutin, liknande din. Visualisera veckan... hm...fjolårsgräs...
God fredag!

Znogge sa...

Jag har läst dem men det var länge sedan. Dock finns de här hemma om andan skulle falla på. Även filmerna var väldigt bra.

Klimakteriehäxan sa...

Jag tillhör minoriteten (antar jag) som inte läst Tolkien.
Visst är det fint med böcker - glömmer aldrig chocken jag fick när vår då blivande svärdotter sa att hon tyckte det var fult med bokhyllor ... ändå läser hon ...

Hanneles bokparadis sa...

Bokhyllor väcker blandade känslor, själv tycker jag det är märkligt med hem utan böcker 📚

Ingrid sa...

Visst är det härligt att ha bokhyllor fulla av böcker! Jag har svårt att tänka mig ett hem utan det.
Ha en fin helg!

Mrs Calloway sa...

en blir beklämd om ett hem inte har några bokhyllor. har inte läst Tolkien men jag har sett filmerna. jag är nog lite försiktigt med färgerna vid tvätt. mer försiktig än en behövde vara, tror jag

Kina sa...

Har inte lyckats komma igenom Sagan om ringen-böckerna. Har försökt ett antal gånger men dt går bara inte. Tyckte också att filmen som jag var på kändes som 5 timmar lång! Vad är det för fel på mig? Sonen har läst böckerna många ggr och tycker dom är helt suveräna!

Rämmengården sa...

Jag tvättar som du, men är lite försiktig med röd tvätt dock. Jag har inte läst
Sagan om ringen böckerna tyvärr. Hade de innan branden men hann inte läsa tyvärr. Jag gillar filmerna i alla fall. Ha en trevlig helg!

Hannas krypin sa...

Har inte läst sagan om ringen-trilogin sedan jag var barn. Tycker allt att det börjar bli dags att läsa dom igen.

Paula sa...

Nog har jag också möblerat med böcker, tjusigt och ombonat, men nu är inte längre omständigheterna sådana

BP sa...

Så du tvättar inte ljust och mörkt för sig heller. Bra där! Kan dock varna dig för nya jeans. Om du inte vill ha ljusblå trosor bh:ar så rekommenderar jag att tvätta jeansen separat några gånger;-)
Läste hos några att de inte har bokhyllor/böcker alls. Alla är vi olika, men jag inte föreställa mig ett hem utan böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det finns väldigt smala inte så djupa bokhyllor...

BP, maken äger ett par vita skjortor när han har konsert 🎷
tvättar separat eller med något ljust. Jag äger knappt jeans... Utan böcker vill jag inte leva.

Susie på Stjärnarve... sa...

Utan en massa olästa böcker så känns saker och ting extra trist. Det är så viktigt med att ha flera att välja mellan, men min gubbe tycker det är kul att besöka loppisar och då kommer han hem med både böcker och CD´n med musik.
KRAM-Susie

Susjos sa...

En grönskande vecka låter ljuvligt!
Härligt med böcker.
Sagan om ringen har jag inte läst, och inte sett mycket av filmerna heller, medans resten av familjen gillar dem!
Ha en fin start på veckan!

Hanneles bokparadis sa...

Susie, man kan verkligen fynda på loppis.

Susjos, har suttit i solen på altanen och njutit 🙂

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Varm tröja är smart att ta med.