Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 mars 2024

påskläsning 🐣 helgfråga

Att kombinera favoritförfattare och trädgård, finns inget bättre!

Bland blommor : en vandring i Himalaya (2023) av Jamaica Kincaid är en blandning av reseskildring, äventyr, växter, essä och memoar. Kincaid reser till Nepal för att samla fröer till sin trädgård.

Emily Dickinson's Gardening Life har underbara illustrationer.

Virginia Woolf's Garden : The Story of the Garden at Monk's House av Caroline Zoob innehåller massa bilder om Woolfs trädgård och hem. Virginia Woolf skapade trädgården tillsammans med maken, hon skrev många av hennes romaner på Monks House.


Vad ska du läsa i påsk. Blir det påskekrim? undrar: Mia.

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Passande läsning så här på vårkanten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, verkligen, trädgården börjar vakna.

Mrs Calloway sa...

påfallande många författare som har a gardening life. trevligt!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, väldigt trevlig läsning!

Åsa sa...

En utmärkt kombination! :)

Mia Eggimann sa...

Fina böcker men inget jag läst

Hanneles bokparadis sa...

Mia, inga vanliga böcker att ha i bokhyllan