Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 mars 2024

Thank you for the music - fem en långfredag

Thank you for the music - 4 minuter se: HÄR.
Vi samlade några av Sveriges mest framträdande artister och musiker för att framföra ABBA:s "Thank you for the music". Musikvideon är en hyllning till musikens förmåga att förena, beröra och skapa nya minnen. Medverkande: Miriam Bryant, Benny Andersson, Sebastian Murphy, Tommy Körberg, Sarah Klang, Darin,Felicia Takman, Victor Leksell, Seinabo Sey, Hooja, Björn Skifs, Ann-Louise Hanson, Malena Ernman, Titiyo, Daniela Rathana, Kikki Danielsson, Stor, Oskar Linnros, Lena Philipsson, Mikkey Dee, John Norum, Pelle Almqvist, Molly Sandén, José González, Siw Malmkvist, Lilly Lexfors och Stockholm Studio Orchestra under ledning av Erik Arvinder.

1 En vän är i närheten och vill komma förbi. Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren? 30 sekunder att gå ner i trappan, han har väl inte kommit för att städa?
2 Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du? plockar upp och kollar.
3 Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, med publik som väntar. Vad gör du? skulle titta någon i ögonen och fråga.
4 Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill sälja in något till förbipasserande. Vad gör du? säger vänligt nejtack.
5 På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du? äter allt, nyfiken, skulle fråga vad det är och smaka.

Situationer
Fem en långfredag: ElisaMatilda.

16 kommentarer:

Jokke sa...

Jg läste en bok om Abba. Jag tror att Abba planerade återkommande men sen kom Covid. Abba år ev av de bästa Eurovision-vinnare annu bättre än Loren och Johnny Logan.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Abbas medlemmar gör musik var sitt håll, fantastiska musiker, aktiva fortfarande.

femfemman sa...

Abba har gjort MÄNGDER av bra musik. Men jag är absolut ingen riktig ABBA-fan. Har I och för sej sett Mama Mia i London, men det är nog den enda gång jag betalat för att höra deras musik. Filmen gick ju på TV...
Kul frågor.
Så ostädat, så att vi inte kan ta trots objudna gäster, det tillåter jag det aldrig att bli. Eller...gästen ska ju inte titta på dammet under sängen..
Surströmming är nog det enda jag skulle tack nej till. Äter det mesta annars.
Ha en fin fredag

Klimakteriehäxan sa...

Den där videon är häftig! Om än inte lika bra som "We are the world" som väl stått som modell.
Vi har likartade svar på fredagsfrågorna.

Robert W sa...

Att kunna äta allt låter som en bra superkraft.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, lyssnade mer på Zappa och David Bowie, men Abba är begåvade och har många bra låtar.

Klimakteriehäxan, visst blev videon häftig!

Robert W, gillar mat, testar gärna nytt på resor.

Kina sa...

Liknande svar, men jag får inte i mig vissa maträtter. Men det är inte ofta man får sånt man inte gillar.

Hannas krypin sa...

Tycker den versionen är så fin med alla grymma svenska artister. Men vissa av namnen känner jag inte igen.

Mrs Calloway sa...

jag tycker att svaren ger sig själva, egentligen. vad annat kan en göra?

Paula sa...

Du och jag skulle alltså fråga publiken vad vi förväntas göra, bra där! Ja varför ska man flänga runt om någon vill hälsa på, såna vänner som kommer och inspekterar har jag inte och vill inte ha heller! Glad Påsk

Znogge sa...

Vissa saker äter jag bara inte för det går helt enkelt inte. Då hade jag valt att säga till. Annars är min princip att smaka all.

Hanneles bokparadis sa...

kan inte på rak arm komma på något jag inte äter, händer sällan, tycker om det mesta och gillar prova nytt.

BP sa...

Här är vi nästan rörande överens du och jag:-)
Vad gäller mat så testar jag också allt. Älskar att bekanta mig med nya maträtter. Sedan kan jag inte tänka mig att någon skulle servera isterband eller blodpudding;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag älskar stekt isterband med stekt lök och blodkorv med lingon 🧡

Susjos sa...

En ljuvlig musikvideo med ABBAS musik! Belv rörd när jag såg den på svtplay.
Minns så väl när de vann ESC i Brighton 1974!

Äter ju också det mesta, t.ex surströmming, en delikatess om du frågar mej!
Dock har jag svårt för en del desserter!

Glad Påsk!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, tantastis video med fantastiska musiker, jag har ätit tre surströmmingar på tre fester i min ungdom… inget jag saknar 🙂