Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 mars 2024

Svenska kvinnor historien glömde

Svenska kvinnor historien glömde (2019) av Stefan Högberg
Kvinnorna som påverkade historiens gång har ofta glömts bort, men vittnesbörden om dem lever kvar i arkiv, bibliotek och utgrävningsschakt. Det blev särskilt aktuellt under arbetet med den här boken, när tidigare okänd information om 1800-talsagitatören Sophie Sager plötsligt dök upp i Svea hovrätts arkiv. I Svenska kvinnor historien glömde ställer Stefan Högberg samman vad vi vet om åtta svenska kvinnor som påverkade sin samtid, men som få har hört talas om idag, och vilka kvinnor som är med ser du i innehållsförteckningen.

Har du hört talas om Maria Christina Bruhn, som utvecklade artilleriteknik i 1770-talets Stockholm? Eller piloten, rallyföraren, krigskorrespondenten och upptäcksresanden Eva Dickson från det tidiga 1900-talet, eller Emerentia Pauli, som 1612 ledde försvaret mot en dansk här? I skolans historieböcker är bara 15% av namngivna personer kvinnor.

8 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den här boken verkar mycket intressant. Den ska jag skriva upp.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, intressant och lite ledsam kunskap.

Veiken sa...

Det är helt otroligt hur man såg och i viss mån ser på kvinnor än idag. Suck. Det går framåt, men med små myrsteg.

femfemman sa...

Jäkla mansdominans. Blir smått förbaskad på saker tillstånd. Den boken vill jag gärna läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, i Sverige har det gått framåt men vissa länder går bakåt.

Anna-Lena, märkligt hur man har kunnat ignorera kvinnor och hålla dem tillbaka.

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag tror inte att man "glömde" att ta upp kvinnor - jag tror att man med flit utelämnade dom!
En av kvinnornas namn känner jag igen och har läst om - Eva Dickson - beroende på att hon berörde mina intressen!
KRAM-Susie

Znogge sa...

Det låter som en intressant och viktig bok! Många kvinnor fick inte den uppmärksamhet som de förtjänade under sin livstid.

Hanneles bokparadis sa...

Susie, Eva Dickson, tidig intressant rallyförare, intressant!

Znogge, märkligt att männen kunnat vara så dominerande. Kvinnorna har haft svårt att hända sig i litteraturhistorien också.