Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

08 mars 2024

Internationella kvinnodagen 💜 fem en fredag


Internationella kvinnodagen har i flera lĂ€nder blivit lik Mors Dag. Tiden har stĂ„tt stilla, utvecklingen gĂ„r bakĂ„t, kvinnor har det bedrövligt i mĂ„nga fattiga lĂ€nder: tvĂ„ngsgifte, misshandel, ingen skolgĂ„ng för flickor. USA gĂ„tt bakĂ„t med kvinnors rĂ€tt. Även i Norden finns trafficking, kvinnomisshandel, löneskillnader, fĂ€rre kvinnor i toppen, överallt ser man skillnader som beror pĂ„ kön. TyvĂ€rr behöver dagen uppmĂ€rksammas Ă€nnu, kanske hundra Ă„r till.

1 Vem Àr du? en liten tant med finska rötter.
2 Vad gör du med livet? lever ett enkelt bra liv.
3 Har du en femÄrsplan? att hÄlla kroppen och knoppen i gÄng.
4 Vad Ă€r lycka? att barnen, barnbarnen och maken trivs med mig 💜
5 Vad guidar dig genom livet? samvetet, göra gott.

Livet Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

17 kommentarer:

Veiken sa...

Jag blir mörkrÀdd nÀr jag tÀnker pÄ detta. Det var pÄ vÀg,fast med myrsteg. Trodde aldrig att det skulle bli en tillbkagÄng!

Mösstanten sa...

Det hÄller jag med om. Det Àr mÄnga bakslag och mÄnga negativa nyheter. En positiv nyhet Àr ÀndÄ att i Frankrike har man grundlagsskyddat abortrÀtten.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, tillbakagÄngen Àr skrÀmmande.

Mösstanten, bra gjort av Frankrike sÄ att nÄn galning inte kan ta tillbaka allt igen.

Anna i Portugal sa...

SĂ„ fina svar!

Mrs Calloway sa...

kroppen och knoppen Àr viktigt att hÄlla i trim.

Znogge sa...

Det Àr skandal att dagen behövs 2024 men den bistra sanningen Àr att det gör den. I Sverige har vi ÀndÄ kommit lÄngt men sÄ ser det verkligen inte ut i alla lÀnder. I vissa gÄr utvecklingen dessutom pÄ fel hÄll och oftast med Islams goda minne. SkrÀmmande minst sagt.

KlimakteriehÀxan sa...

Bra formulerat! Jag gör nÄgot jag inte har för vana att göra: jag citerar dig i dag.

it_is sa...

Ja det Àr en tillbaka gÄng pÄ mÄnga saker i samhÀllet.
Intressanta bra svar att lÀsa pÄ veckans frÄgor. Jag blir glad nÀr jag lÀser bra svar pÄ femte frÄgan, du har ocksÄ ett riktigt bra svar, sjÀlv kom jag inte pÄ nÄgot alls som guidar mig, men sen nÀr jag lÀser svar andra skrivit sÄ som du - samvetet - dÄ blir det sÄ sjÀlvklart att det Àr just en sak som man kan sÀga guidar en.

Ha en fin helg

femfemman sa...

Vackra svar! Gott att kÀnna sig och de sina sÄ vÀl.
Du tar upp de viktiga sakerna i kvinnors förtryck! Det handlar sÄ lite om vÄr ojÀmlikhet, det Àr de stora frÄgorna som gÀller.
Ha rn fin dag!

Ylva sa...

Trevligt med ett enkelt och bra liv. Jag behöver inte heller mycket för att vara nöjd och idag Àr jag till exempel glad över solen. Trevlig helg!

BP sa...

Är glad att jag/vi lever i Sverige, dĂ€r det Ă€ndĂ„ Ă€r paradiset jĂ€mfört med till exempel Afghanistan och Iran.
Visst, du Àr ju till och med kortare Àn jag, det hade jag glömt. Men att kalla dig sjÀlv för tant - nja...
Ett enkelt liv - det bror pÄ vad du menar. Om det betyder fattigpensionÀr och "making end meet" dÄ Àr det inte sÄ roligt kanske...
Och japp, jag vill ocksÄ ha ett gott samvete efter dagen, inte nödvÀndigtvis att jag har gjort nÄt gott, men absolut inget som jag Ängrar...

Carita Liljendahl sa...

Gillar den lilla finska tantens korta svar - lÀttlÀsta och beskriver pÄ nÄt sÀtt dina rötter :-) "Finnen" talar inte nÄt i onödan. Hoppas du förstÄr min humor.
Men ja, du har rÀtt i det dÀr allvarliga ocksÄ. Att kvinnans stÀllning pÄ mÄnga platser i vÀrlden inte Àr bra...

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, skönt att leva ett enkelt liv, kunna göra det man Àr intresserad av, umgÄs med de sina.

BP, visst Àr det skönt att leva i Norden, jag trivs med att vara tant, inget nedlÄtande i det, ingen fattigpensionÀr, gör var jag har lust med.

Carita, en konst att uttrycka sig kort. Hoppas det inte ta alltför lÄng tid för kvinnor att kunna leva drÀgligt liv.

Kina sa...

Du har helt rÀtt i att det Àr en konst att kunna uttrycka sig kort. Det Àr en konst som jag definitivt inte behÀrskar. Det klarar dÀremot du galant, och fÄr samtidigt mycket sagt! Det Àr fint!

Hanneles bokparadis sa...

Kina, tack, snÀllt sagt!

Paula sa...

LÀst mÄnga inlÀgg i frÄgestÀllningen idag, du Àr den första som tar upp ordet samvete! Fick genast dÄligt samvete....

Hanneles bokparadis sa...

Paula, kanske nĂ„got jag fĂ„tt hemifrĂ„n…