Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

01 april 2024

blommor 🌾 selfie

Daggros, Rosa glauca, som har sÄ vackra blad.

1. Den snittblomman köper jag: gÀrna nejlikor, fina fÀrger, hÄller lÀnge, Nobelfestblomma.

2. Den vilda blomman plockar jag: lycka att ha en hel del vilt i vÄr lilla bergstrÀdgÄrd, kan lÀtt fÄ ihop en bukett med sju sorter till midsommar. RÀdd om mina nyponrosor, blommar pÄ midsommar, vackra nypon pÄ hösten.

3. Den blomman satsar jag pÄ i balkonglÄdan/rabatten: penséer tÄl lite kyla, blommar lÀnge om man plockar bort det vissna.
4. Den blomman minns jag speciellt för att... mor hade fuchsia, bloddroppe.


5. Det ogrÀset gillar jag: gillar inte ordet ogrÀs, Àngsblommor trevligare. Gillar blÄklockor, finns lite i vÄr bergstrÀdgÄrd. Har en hel del prylar...


6. Den blomman kÀnner jag extra för: kaprifol, BohuslÀns landskapsblomma, doft fint pÄ kvÀllarna i vÄr trÀdgÄrd.

Olika alunrot, Heuchera, kan stÄ i krukor hela vintern.
HÀr pÄ stenen byter jag krukor nÄgra gÄnger per sÀsong.

Gladiolus i svankruka pÄ vÄrt berg.

20 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag kommer inte ihÄg namn pÄ blommor

Hanneles bokparadis sa...

Mia, förstĂ„eligt om man inte Ă€r intresserad, men vĂ€xter och trĂ€dgĂ„rd Ă€r mitt stora intresse 🙂

femfemman sa...

Fina planteringar. Lycka att ha vilda blommor nÀra eller i trÀdgÄrden.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har försökt sköta om det vilda pÄ vÄr lilla bergstrÀdgÄrd.

Geddfish ♥ sa...

Kaprifol Àr ju underbart! Doftar sÄ gott och vill gÀrna föröka sig.
Roligt att ha en naturtomt.
HÄller med om att inga blommor Àr ogrÀs egentligen utan varje Àr en liten skönhet i sig.

Anki sa...

HÀrlig lÀsning ... kaprifol, sÄ ljuvligt doftande!
Jag saknar min trÀdgÄrd i kanten av skogen med Àngar och beteshagar nÀra, men Àr glad för min minimala lilla uteplats.

Kina sa...

Nejlikor tyckte jag förr var en begravningsblomma, men dÀr har jag Àndrat mig helt. Den kan vara jÀttevacker i en bukett, och som du sÀger, den hÄller sig lÀnge. En annan blomma som jag Àr förtjust i Àr ranunkel. Det Àr ocksÄ en blomma som stÄr sig lÀnge. SÄ underbart att ha en liten bergstrÀdgÄrd dÀr jag förmodar att det inte Àr sÄ mycket planterat. Alunroten, som du nÀmner, Àr ocksÄ en fin blomma i kruka. Ha en fin vecka!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ kanske ingen naturtomt, mest söndersprĂ€ngt berg men vĂ„rdat ömt

Anki, vi har havet, bĂ„tmasterna syns, beteshagar nĂ€ra kossorna syns frĂ„n altanen. Min mor hade en minimal balkong dĂ€r hon odlade blommor, kryddor och tomater 🍅

Kina, svÀrfar tyckte alla blommor Àr begravningsblommor. Vi har mÄnga rosor, alla sorters frukt och bÀr; krusbÀr, Àpplen, pÀron. mullbÀr, vindruvor...

Nilla Tankebubblor sa...

Ja, kaprifol! SĂ„ fint!

KlimakteriehÀxan sa...

Nejlikor köper jag sÄ gott som aldrig, om de inte ingÄr i en blandad bukett. Blir förvÄnad över att du betraktar blÄklockan som en sorts ogrÀs, Àven om du ogillar sjÀlva begreppet!
Vi Àr helt överens om att de vilda man plockar sjÀlv Àr helt ljuvliga.

Znogge sa...

Nejlikor Ă€r verkligen tacksamma blommor som stĂ„r lĂ€nge. SjĂ€lv Ă€r jag vĂ€ldigt förtjust i i pioner och riddarsporrar. Även blĂ„klockor Ă€r vĂ€ldigt fina.

Önskar en god kvĂ€ll nu!

Mrs Calloway sa...

fuchsia fick alltid mamma till Mors dag. men det Àr vÀl en inneblomma? blÄklocka skulle jag inte kalla ogrÀs. Àr vÀldigt förtjust i dem. sÀrskilt de stora. kaprifol har jag ocksÄ i trÀdgÄrden. alunrot har vi vid sommarhuset

Hanneles bokparadis sa...

i England vÀxer fuchsia ute, finns nÄgra sorter som trivs i Sverige

smile sa...

Pelargoner Àr supertacksamma att ha i trÀdgÄrden! Blommar hela sommaren. Dessutom lite medativt att plocka bort vissna blommor frÄn den.

Anna i Portugal sa...

Alunrot gillar jag ocksÄ, hade mycket av det i Sverige. Kaprifol har jag alltid önskat mig en, det ska jag köpa hÀr för de trivs tydligen i detta klimatet.

BP sa...

Du Àr lyckligt lottad att ha en egen bergstrÀdgÄrd med "Àkta" vilda blommor. Och du verkar vara rÀdd om den ocksÄ. DÀr sköter sig ju de flesta blommor sjÀlva.

KajsaLisa sa...

Fina blommor, men dom fÄr se upp, i morgon Àr snön tillbaka.

Hanneles bokparadis sa...

ganska normalt denna Ă„rstid med snö ⛄️

Paula sa...

KlÀttrande kaprifol, sÄ vacker och sÄ hÀrlig doft. Har aldrig haft sjÀlv men jag har varit trÀdgÄrdsvakt mÄnga gÄnger och vattnat flera tusen liter tror jag, hos mina förra grannar

Hanneles bokparadis sa...

Paula, hos oss ligger kaprifol pÄ berget, vattnar inget