Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

02 april 2024

blommor đŸŒ» tisdagstrio

En maskros skulle jag vara och bo i en flaska som Flyffy, min favoritbok nÀr jag var liten
(hittade den pÄ svenska pÄ Bokbörsen, har bara ett par sidor kvar av min gamla, glad att min mor sparat).
Blomman
(1975) av Suzanne BrÞgger berÀttar om en kvinna som bara vill ge en blomma till mannen, som ett sÀtt att kommunicera.

Smakprov pĂ„ Ararat av Louise GlĂŒck som fick Nobelpris 2020:
BLOMSTERÄLSKARE
I vĂ„r familj Ă€lskar alla blommor. 
Det Ă€r det som gör gravarna sĂ„ mĂ€rkliga: 
inga blommor, bara grĂ€s som lĂ„s, 
och i mitten granitplattor, 
kortfattade inskriptioner, grunda bokstĂ€ver 
ibland fyllda med smuts. 
Man anvÀnder sin nÀsduk för att göra rent.


Blommor (specifik sort eller bara "blomma") i titel, författarnamn eller pÄ omslag - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

15 kommentarer:

Mösstanten sa...

Louise GlĂŒcks poesi tycker jag om. Och vilken gullig barnbok!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Louise GlĂŒck Ă€r ganska lĂ€tt att ta till sig.

Anonym sa...

SpÀnnande med en gammal barnbok. Jag gillar Gluck!
Maria Bokologen

Cinnamon sa...

Har lĂ€st en annan av GlĂŒck. Tack för tipsen!

Znogge sa...

Vilken fin liten barnbok! Även barn har sina favoriter som nĂ€stan blir sönderlĂ€sta.

Önskar en fin tisdag nu!

Mrs Calloway sa...


GlĂŒck gillar jag. barnboken kĂ€nde jag inte till. BrĂžgger Ă€r jag lite nollstĂ€lld inför

Sara Pepparkaka sa...

Tack för tipsen, jag har inte lÀst nÄgon av böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

barnboken Àr frÄn 1955, min mor fick lÀsa den om och om igen, hade nog inte sÄ mÄnga böcker

KlimakteriehÀxan sa...

TĂ€nk att tack vare dig har jag nu lĂ€st en dikt av GlĂŒck!!! Kommer inte ihĂ„g om/att jag sett den Brögger-boken tidigare.

Lena sa...

Har inte lÀst nÄgon av böckerna. Tack för tipsen.

femfemman sa...

Söt barnbok. Den har jag missat.
Poesi Àr svÄrt
Jag har lÀttare att ta till mejvdrn om den Àr tonsatt.
God eftermiddag

Hannele pÄ Hisingen sa...

kanske vanesak, Louise GlĂŒck Ă€r lĂ€ttillgĂ€nglig

Mia Eggimann sa...

Det var inga böcker jag var sÄ bekant med.

Lotten sa...

Tre böcker jag inte kÀnde till, men i alla fall tvÄ författare jag kÀnner igen.

Hanneles bokparadis sa...

böcker som inte finns i allas bokhylla 📚