Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 juni 2024

Älskade Nancy


Älskade Nancy Svensk dokumentär från 2024 se: HÄR.
Nancy Bratt var bara var tretton år när hon lovades bort till den stormrike och 30 år äldre Axel Dickson. Hans pengar kom från skogsindustrin i Norrland vid tiden kring förra sekelskiftet. Nancy gifte sig med honom, offrade sig för att hjälpa sin familj ut ur fattigdomen till ett bättre liv. Om detta livsöde berättar Agneta Ulfsäter Troell, som själv minns Nancy, sin mammas moster.

1 Vilka ljud gillar du att somna till? makens saxofon 🎷
2 Vad brukar låta i ditt hem? tyst på nätterna.
3 Vad tycker du om din egen röst? helt ok, hört den i radio.
4 Vad är mest oljud för dig? nagelklippning.
5 Vilket ljud är sommar för dig? Koltrast i trädgården.
Ljudligt Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

29 kommentarer:

Mössyanten sa...

Det dokumentären har jag sett. Ett krav på en dotter som också finns i Jane Austens litteratur. Det hände nog då och då, tyvärr.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, dessa kvinnoöden, hoppas det hör till det förflutna.

Znogge sa...

Tack för tipset. Borde vara en svunnen tid och är väl så i Sverige men fortfarande finns det många kvinnor med utländsk bakgrund som lovas bort. Mycket allvarligt.
Ett ljud som stör mig är när man vässar knivar.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det får vi verkligen hoppas att detta tillhör en svunnen tid. Trevlig sevärd stillsam dokumentär.

femfemman sa...

Intressant! Tack för tips!
Koltrastkonsert.. Så vackert! Hör den ofta!
Tycker inte om att höra min röst. Låter pressad...

Ingrid sa...

Jag har sett Älskade Nancy och en var bra och väldigt intressant.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Karoleen sa...

Låter som en intressant dokumentär, tyvärr ett otroligt påtagligt problem som fortfarande finns i stora delar av världen. Tragiskt! Ha en fin helg!

christian sa...

Ingen dålig serenad...maken saxofon, men är det inte bra högt ljud?!?
Nagelklippning....hahahaha

Hanneles bokparadis sa...

Christian, maken får spela i källarvåningen... sonens säckpipa låter högre.

Hannas krypin sa...

När jag läste om nagelklippning så slog det mig att höra när någon smaskar är helt klart ett oljud.

tantaugusta sa...

Koltrasten är härlig men för mig är duvornas kuttrande (?) det bästa sommarljudet. Jag förknippar det så starkt med fina somrar när jag var liten.

Hanneles bokparadis sa...

finns många trevliga fågelljud 🕊️🦚🦢

Susie på Stjärnarve... sa...

Nagelklippning är verkligen ett hemskt ljud!
KRAM-Susie

Klimakteriehäxan sa...

Koltrasten är en evig favorit. Nu visar det sig att vi har tillgång till trädgårdssångare också, en ny bekant för mig.
Vilken tur att ni har tysta nätter - ingen som snarkar ens?

Hanneles bokparadis sa...

ingen snarkar 😴 och ingen fotsvett

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Ja olika det där med ljud.

Susjos sa...

Åh..spelar din man saxofon, det är ljuvlig musik det!
Å visst är fågelkvitter ett fint sommarljud.
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, jag har fått lära mig att gilla saxofon, eftersom sonen också spelar... fast egentligen var det sonen som från början lärde sin far spela.

Mrs Calloway sa...

jag har nog sagt det förut, men jag har spelat altsaxofon en gång i mitt tidiga liv. det var roligt. kanske inget ljud jag förknippar med sömn. nagelklippningsljud är inget trevligt ljud men värre ändå bjuder ju tandläkaren på!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, synd att du sluade spela, tandläkare helt ok, tycker rätt så tysta maskiner numera.

BP sa...

Det är nog inte många som har förmånen att somna till saxofonljud. Ja du och Hilary Clinton då.
Nagelklippning - det har jag aldrig tänkt på att det låter, men jag använder nästan bara nagelfil så...

Hanneles bokparadis sa...

BP, vi hade en man på jobbet som gjorde manikyr under mötena 😨

Rosor och ruiner sa...

Tack för tipset, det verkar vara något som jag skulle gilla att se!

Anna i Portugal sa...

Koltrast är verkligen ett fantastiskt ljud!

Hanneles bokparadis sa...

Denna sommar har vi verkligen fina konserter av fåglar.

Klimakteriehäxan sa...

Såg filmen i går. Ganska tråkig tyckte jag. Blir enformigt med speakertext rakt igenom, även om Nancys öde var väldigt speciellt och inget man önskar en endaste ung kvinna.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag tyckte dokumentären var intressant, en del Göteborgshistoria.

Paula sa...

Tror inte jag skulle kunna somna till musikinstrument, varken saxofon eller annan musik, men det är nog en vanesak. Jag har hört min egen röst många gånger, i Finland var jag radiopresentatör ett tag. Men jag tycker inte om min egen röst.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, säker på att du har trevlig röst. Vihar fyra barn med musikintresse, bara gilla läget… och lära sig olika stilar 🎼