Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 juni 2024

Driftens väg av Lise Tremblay


Driftens väg (Rang de la Dérive 2024) av Lise Tremblay. Rámus.
Tremblay skildrar fem äldre kvinnor som alla har lämnat eller ska lämna sina män, om skammen de känner och relationerna de har varit beroende av. Relationer som har gått i stå, förälskelse som försvunnit, åldersskillnader som blivit för påtagliga. I Driftens väg blickar de tillbaka och ser framåt, synar relationerna som de har fastnat i och varit beroende av, skammen över att lämna och lämnas. De får hjälp av vissa vänner och överges av andra, söker upp kvinnor som de en gång fick sina män att gå ifrån.

"Livet, det förhandlar bara med sig själv. Och hon hade bara förhandlat sin död med sig själv. Det som gjorde henne mest ledsen var tanken på att överge sin trädgård. Det var det som plågade henne. En kväll när vi åt tillsammans vid det lilla bordet som jag hade ställt bredvid hennes fåtölj erkände hon det för mig. Martha hade genom hårt arbete lyckats odla blommor och träd som enligt naturens lagar inte kunde leva så här långt norrut. Hon hade lagt timmar på att studera trädgården, planterat träd för att dämpa kastbyarna och hade lyckats skapa skyddade zoner som var varma. Hennes trädgård var hennes värn och stora framgång. Nu skulle hon dö och hon visste att Jean skulle sälja huset. Det var de enda gångerna hon grät." (sid 52) Flera smakbitar: HÄR.


Hägern (2017) av Lise Tremblay är liten till storlek men stor i innehåll.

16 kommentarer:

Susjos sa...

Spännande tips!
Igår såg jag dokumentären du tipsade om : "Älskade Nancy" vilken spännande historia!!! Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, intressant dokumentär, hoppas kvinnor har större val idag. Lise Tremblay är väldigt trevlig författare.

Robert W sa...

När man är död kan man nog inte ställa några krav på vad arvingarna ska göra med huset och trädgården där man bodde. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, men känslan har man så länge man lever.

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den låter intressant.

Mrs Calloway sa...

jag brukar gilla Tremblay så jag har reserverat denna på biblioteket. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

visst är Tremblay bra.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Jag tror att jag läst någon annan bok av henne.

Paula sa...

Det låter som ledsam läsning. Jag behöver uppmuntran nu när jag är så skadeskjuten med min brutna arm. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Paula, inte ledsam läsning.

Sara Pepparkaka sa...

Den boken har jag aldrig hört talas om, tack för smakbiten!

Monika sa...

Känner till författaren, men har inte läst något av henne.

Bokdivisionen sa...

Tremblay står på min nyfiken på-lista!

femfemman sa...

Dubbel känsla. Kan vara för tung...eller så är det en bok som får igång tankarna...

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tyckte mycket om denna. Inte tung. Att leva är angeläget.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, ganska hög igenkänningsfaktor.