Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 juni 2024

något mjukt - tisdagstrio

Ett moln i byxor av Majakovskij var startskott för modern poesi.

Silke av Alessandro Baricco berättar om Hervé Joncour som 1861 reser till Japan för att skaffa silkesmaskar.

Om snö och guld (2021) av Inger Edelfeldt berättar om Miranda vars mamma ser henne som destruktiv, pappan är sällan hemma, skolan inte kul.


Något mjukt i titel, handling eller på omslag - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

15 kommentarer:

Cinnamon sa...

Vad klurig du var på att komma på mjuka saker!
Har inte lääst någon av dina. Tack för tips!

Mösstanten sa...

Silke har jag i läslistan, och tack för påminnelsen om Majakovskij. Jag vill nog ha den där diktsamlingen som morgonpressen någon gång.

Mösstanten sa...

Mösstanten igen. Morgonpoesi ska det vara.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har också med ett moln, men jag funderade faktiskt ordentligt om det ska räknas som mjukt eller ej- det lär ju inte vara så mjukt att sitta på ett moln, eller ens vara möjligt för den delen.

Hanneles bokparadis sa...

lite lurigt har det varit att fundera 🙂

Mrs Calloway sa...

Silke är en väldigt fin bok. molnet var bra. tänkte inte på det. tror att jag har Edelfeldt i hyllan

Znogge sa...

Det var en kul infallsvinkel tycker jag. Sedan är väl guld tämligen hårt tänker jag men den första snön som faller är härligt mjuk.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, nu var det snö jag syftade på i Edelfeldts bok, fint att göra änglar i 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Se där vi har Baricco gemensam.

Mia Eggimann sa...

Ett moln i byxor, har han ett moln i byxorna? 🤔

Robert W sa...

Snö kan vara mjukt, men det kan vara riktigt hårt också.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, hård snö heter is.

Monika sa...

Dessa tre kände jag inte till, men mjukt är det ju.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, kul tema igen att fundera på.

Ugglanoboken sa...

Silke gillar jag!