Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juni 2024

samma typ miljö - tisdagstrio

Dublin Irland gillar jag läsa om.

Nora Webster av Colm Tóibín berättar om den nyblivna änkan Noba Webster som bor med sina två yngsta söner, grannar och vänner hälsar på dem efter begravningen. Nora gör en tågutflykt till Dublin med pojkarna. Hon vill välja sin egen väg.

Två flickor på Irland (The Country Girls
) av Edna O'Brien om två tonåringar från landet som lämnar klosterskolan och reser till Dublin.

Den glömda rosenträdgården (The Rose Garden) av Marita Conlon-Mckenna. Molly Hennessy lämnas ensam när hennes make David oväntat dör. Hennes hus i byn Kilfinn behöver översyn och de vuxna barn lever i Dublin.

Tre böcker i samma typ av miljö - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Två flickor på Irland står på min bokvagn och det gör faktiskt Nora Webster också. Jag räknar med att båda är bra böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra irländska böcker alla tre.

Ugglanoboken sa...

Nora Webster gillade jag verkligen! Och jag skulle gärna läsa mer av O´Brien!

Mia Eggimann sa...

Den sista har jag läst, trevliga böcker.

Klimakteriehäxan sa...

Ja jösses så många berättelser som utspelar sig på Irland ... jag har nästan läst för många, tror jag! Men Edna O har vi ju som gemensam favorit sen länge.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag tröttnar aldrig på Irland.

Znogge sa...

Nora Webster var bra och även Edna O'Briens böcker gillas.

Robert W sa...

Irland skulle jag vilja besöka. Om allt går enligt planerna ska jag följa med på en resa till Cork nästa år.

Mrs Calloway sa...

har läst dem alla. O´Brien för väldigt länge sedan. skulle gärna åka till Irland

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Cork är också fint 🇬🇧

Monika sa...

Jag har inte läst någon av dessa, än. Nora Webster står och väntar i hyllan.

Fialia sa...

Det är något speciellt med böcker som utspelar sig på Irland. De lockar mig. :)

Fialia sa...

Det är något speciellt med böcker som utspelar sig på Irland, de lockar mig :)

Hanneles bokparadis sa...

Verkligen trevlig läsning., miljöer, människorna.

Lotten sa...

Jag läste en del från Irland efter att vi var där förra året. Men läser gärna mer.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, visst är det rolig att läsa före och efter resor.

Lena sa...

Har nog inte läst jättemånga böcker från Dublin. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, trevlig miljö i böcker och i verklighet.