Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 juni 2024

Silversfären av Stefan Lindberg

Viskarna (2024) av Stefan Lindberg innehåller åtta fristående berättelser, med lika delar samtidsrealism, fantasi och memoar. Gillar Lindbergs sätt att berätta olika historier, beskriva olika människor..

Silversfären
berättar om den åldrande fader vars minne börjar svikta. Frågorna kommer för sent, hans svar är inte tillförlitliga längre.
    "Och jag försökte. (Jag hade tackat nej till ett större arbete om de sex junidagarna för Sveriges Veteranförbund, fast jag behövde pengarna, i en dold ansats att någon gång lyckas skriva sanningen om de svenska FN-truppernas hemlighet.)
    Men det var bråttom. Allt mer sällan nådde pappa fram till minnet av den glob i rostfritt stål som de funnit i ökensanden på den tjugoåttonde breddgraden. Dessutom hade hans berättelse börjat skeva, och jag grämde mig inte så lite över att jag inte fått honom att berätta tidigare i livet, innan han gått in i det barndomslandskap av fabriksvisslor, isdrinkar och engelska parker som blivit hans skydd. Det gick fortfarande att få viss information av mamma, som dock bara samlat på sig hans berättelser i minnet (inget fanns nedskrivet eller inspelat)
" (sid 241) Flera smakbitar: HÄR.

12 kommentarer:

znogge sa...

Tack för tipset. Måste säga att den låter intressant och läsvärd. Noveller är inte min starkaste sida men jag tränar :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Stefan Lindberg är riktigt bra.

BP sa...

Tack för tre goda skratt ikväll:-) Inte visste jag att du var fotbollsintresserad än mindre hade bilder i dina gömmor - hahaha:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag är inte helt ointresserad av fotboll ⚽️ är ju anglofil 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿

Lotten sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!

Paula sa...

Läste lite om boken, tror inte den passar mig, tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Novellerna är olika sin se mellan.

Mrs Calloway sa...

har läst Du vet väl om att du är värdefull av Stefan Lindberg. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det tror jag inte

Bokdivisionen sa...

Tycker jag känner igen beskrivningen, den låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, blandade noveller, gillar Lindbergs sätt att skriva.