Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 september 2024

Läs-en-bok-om-dagen-dag

i USA firas dagen genom att läsa böcker, krypa upp i ett mysigt hörn 
med en bra bok, eller läsa högt för varandra.

1 När snoozar du? aldrig.
2 När vaknar du före klockan ringer? använder sällan väckarklocka ⏰
3 När går du och lägger dig alldeles för sent? sover när jag har lust.
4 Är du morgon- eller kvällsmänniska? kvällsmänniska mest.
5 Hur många timmar med sömn får du? 7 timmar.
Sömnigt Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

16 kommentarer:

Mösstanten sa...

Trevlig dag de har hittat på i USA. Ska tänka på den under dagen. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, inte så svårt att tillbringa dagen med en bra bok, kanske i sällskap med annan bokläsare 🙂

En vanlig man sa...

Om man är senior och inte jobbar så väckarklocka ofta helt onödig. Så känner jag i alla fall.

PROFESSORDEUTSCH sa...

"Sover när jag har lust".....hahaha, låter lite "panschis".....
Ha en skön fredag!

Hanneles bokparadis sa...

underbart att inte ha så mycket tider att passa 🙂

Znogge sa...

Med en valp i huset behövs ingen väckarklocka. Här blir det sju timmar ungefär också och det funkar.

Mrs Calloway sa...

jag använder ganska ofta väckarklocka eftersom jag behöver jättelång tid på mig för att bli människa på morgonen. inte sällan har jag tider att passa dessutom

Madde sa...

Tror jag kommer vara en morgonmänniska resten av mitt liv :-)

Hanneles bokparadis sa...

jag gillar vakna långsamt, äta långsam frukost, och det gör jag 🙂

Kina sa...

Använder sällan väckarklocka. Och som kvällsmänniska är det skönt att man kan sova även på dagen, om man vill det. Vi är ju panchisar!

Paula sa...

Jag kan inte begripa hur jag gjorde innan man kunde sznooza!

BP sa...

Ettan till fyran - där är vi helt överens. Men idag behöver jag nog mer än bara sju timmars sömn. Om jag ska vara ärligt så har jag även som "ung" mått bäst av minst åtta timmars sömn. Nu ligger idealsömnen mellan åtta och tio timmar.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Önskar det var lika bra sömn för mig.

Hanneles bokparadis sa...

det är så skönt att slippa stressa.

Klimakteriehäxan sa...

Nu för tiden händer det att jag somnar framför tv:n, det hände aldrig förr.
Skönt att slippa väckarklocka.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, skönt att sova när man vill.