Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 september 2024

nyutgivning - kultur


Blir lite stressad av listor. Intressant få tips på nya böcker men bråttom har jag inte, är flitig biblioteksbesökare. Nu blev jag sugen på ett läsa Tranorna flyger söderut av Lisa Ridzén, kön 331. Magikern av Colm Tóibín vill jag läsa, låna. En bok ska jag köpa; Ett spöke i strupen av Doireann Ní Ghríofa med Erik Anderssons översättning, kommer snart ut i pocket.

Vilka bokutgivningar ser du mest fram emot i höst? undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

8 kommentarer:

Znogge sa...

"Tranorna flyger söderut" har verkligen fått lovord. Den står på min lista och finns på Storytel så jag behöver inte vänta.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har också läst bra om boken, fast inte säkert att man gillar samma. Jag har mitt bibliotek, gratis 🙂 och maken som går förbi där efter jobbet och kan hämta 🧡

Ylva sa...

Jag är också nyfiken på Tranorna flyger söderut.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, ok för mig att vänta i bibliotekskön.

Paula sa...

Jag har lyssnat på Tranorna flyger söderut, väl värd att läsa. Jag noterar en del nya böcker, men har inte bråttom jag heller. Jag har skrivit upp Vargens unge av finlädnska Johanna Holmström och De tysta skotten i Kvarken av Mary Ann Gröhn som handlar om Österbotten under krigstid. Sen ser jag fram emot nästa del i Släkten-serien som är framme vid bok nr12 skriven av Maria Gustavsdotter och heter Pärlstickarens hustru

Hanneles bokparadis sa...

Paula, serie med tolv delar låter mycket, tack för de andra tipsen.

Mrs Calloway sa...

Tranorna flyger söderut är så bra! det är ingen som har sagt att det är bråttom, men det är roligt att tänka på vad en skulle vilja läsa framöver. sen kan det ju bli något helt annat än det en tänkt sig

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, finns ju även en del olästa böcker i egen bokhylla