Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 oktober 2024

förnamn på G - tisdagstrio

G används inte mycket i finska.

November (1842) av Gustave Flaubert berättar om den kärlekskranke ynglingen som har burit sin oskuld som en hemlighet, men som äntligen upptäcker den fysiska kärleken.

Följeslagare: essayer av professor Gunnel Vallquist, har översatt Marcel Proust: På spaning efter den tid som flytt.

Notapparat (2021) av Gunnar Högnäs.

Böcker vars författares för- eller efternamn börjar på G
- tisdagstrio hos: RobertW

9 kommentarer:

Monika sa...

Tre böcker/författare som jag inte har läst.

Mösstanten sa...

Av Flaubert har jag bara läst Madame Bovary. Det skulle vara kul att läsa något mer av honom.

Maria sa...

November blir jag nyfiken på! Maria/bokologen

Znogge sa...

Tre intressanta G tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

gillade Flauberts bok, vill läsa mer.

Robert W sa...

Jag borde nog läsa något av Gustave Flaubert. Tack för intressanta tips!

Fialia sa...

Flaubert är ju en författare som man skulle ha läst något av. Men dit har jag visst inte kommit än.

Lotten sa...

Bara Flaubert jag känner igen, men jag har inte läst något av honom.

Hanneles bokparadis sa...

inte alltid man hinner med de äldre klassikerna.