Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

23 juni 2010

Lilla prinsessan

Nu kan man se Frances Hodgson Burnetts Lilla prinsessan (1909) på SVT1 med Shirley Temple, fram med näsduken. I England hittade jag på marknaden Den hemliga trädgården (1911) i originalupplaga utan ändringar för 2 £, bra sommarläsning. Lille lorden (1886) hittade jag på antikvariat.Nyt näytetään Frances Hodgson Burnettin Pikku prinsessa (1909) telkussa, Shirley Temple pääosassa, nenäliinat esille. Englannissa markkinoilla löysin Salainen puutarha (1911) muuttamattomana alkuperäisteoksena 2 £, mukavaa kesälukemista. Pikku lordi (1886) löysin aktikvariaatista Göteborgissa. Tuure muistutti tästä kirjasta.

8 kommentarer:

Tuure kirjoittaa sa...

Tack för linkitys! Pikku lordi är en rolig bok.

♥ Hannele sa...

Tuure, ilman sinua en olisi muistanut hakea tuota kirjaa Englannista.

lumiomena sa...

Pikku prinsessa ja Salainen puutarha molemmat aukesivat minulle jo lapsena ja edelleen luen noita kirjoja, kun haluan potea tiettyjä fiiliksiä.
Hieno löytö tuo vuoden 1911 painos, ensi vuonna satavuotias!

Monika Häägg sa...

Vilket fynd med den Hemliga trädgården från 1911.Blir förvånad att sådana böcker över huvudtaget finns att köpa!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Lumiomena, joo, tuota en tullut ajatelleeksi, monet lastwnkirjat vieläkin luettavan arvoisia.

Monika Häägg, kul när folk inte slänger gamla böcker utan låter dem cirkulera.

Kirjailijatar sa...

Nämä kaikki olivat lapsuuteni tärkeitä kirjoja. Tulipa monta muistoa mieleen :)

Lisa sa...

Det skulle jag ha sett, Lilla prinsessan var en av mina favoritböcker som barn. Eller, jag tyckte nog ännu mer om Den hemliga Trädgården. Lille Lorden har jag svagare minnen av.

♥ Hannele sa...

Kirjailijatar, ilokseni olen nämä kirjat nyt löytänyt.

Lisa, jag har inga egna minnen, Den hemliga Trädgården såg jag som film för några år sedan, nu har jag hittat böckerna.