Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 mars 2024

Lilla prinsessan Shirley Temple i svt


Frances Hodgson Burnetts Lilla prinsessan (1909) med Shirley Temple: HÄR.
Amerikansk långfilm från 1939.
Kapten Crewe ska resa med sitt regemente till boerkrigets Sydafrika och eftersom han är änkling tvingas han lämna sin dotter Sara till ett förnämt flickinternat. Saras liv förändras när hon nås av meddelandet att hennes pappa stupat i kriget. I rollerna: Shirley Temple, Richard Greene, Anita Louise, Ian Hunter m.fl.
I England hittade jag på marknaden Den hemliga trädgården (1911) i originalupplaga utan ändringar för 2£, bra sommarläsning. Lille lorden (1886) hittade jag på antikvariat.

16 kommentarer:

Tuure kirjoittaa sa...

Tack för linkitys! Pikku lordi är en rolig bok.

Hanneles bokparadis sa...

Tuure, ilman sinua en olisi muistanut hakea tuota kirjaa Englannista.

Katja / Lumiomena sa...

Pikku prinsessa ja Salainen puutarha molemmat aukesivat minulle jo lapsena ja edelleen luen noita kirjoja, kun haluan potea tiettyjä fiiliksiä.
Hieno löytö tuo vuoden 1911 painos, ensi vuonna satavuotias!

Monika Häägg sa...

Vilket fynd med den Hemliga trädgården från 1911.Blir förvånad att sådana böcker över huvudtaget finns att köpa!

Hannele på Hisingen sa...

Lumiomena, joo, tuota en tullut ajatelleeksi, monet lastwnkirjat vieläkin luettavan arvoisia.

Monika Häägg, kul när folk inte slänger gamla böcker utan låter dem cirkulera.

Kirjailijatar sa...

Nämä kaikki olivat lapsuuteni tärkeitä kirjoja. Tulipa monta muistoa mieleen :)

Lisa sa...

Det skulle jag ha sett, Lilla prinsessan var en av mina favoritböcker som barn. Eller, jag tyckte nog ännu mer om Den hemliga Trädgården. Lille Lorden har jag svagare minnen av.

Hanneles bokparadis sa...

Kirjailijatar, ilokseni olen nämä kirjat nyt löytänyt.

Lisa, jag har inga egna minnen, Den hemliga Trädgården såg jag som film för några år sedan, nu har jag hittat böckerna.

Jokke sa...

Vi har köpt ett tv-kanal-paket, som innehåller också SVT1. Båda böcker är goda, och jag har läst denna som vuxen :)

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, trevligt! Men du får kolla den finska klockan... jag älskar att läsa barnböcker ❤️

Mrs Calloway sa...

Den hemliga trädgården läste jag ffg för några år sedan. ska försöka se Den lilla prinsessan också. tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, plocka fram näsdukarna...

Mrs Calloway sa...

å, den var ju för söt! men jag behövde faktiskt inga näsdukar

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag fick bara se slutet med den engelska drottningen Victoria

znogge sa...

Klassiker som står sig i längden. Vilket fint bokfynd du gjorde!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, man får hålla ögonen öppna 😌