Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 mars 2024

En bok av Andrés López


En bok (2024) av Andrés López är inte en bok om böcker. Den handlar inte heller om dinosaurier och hur de inte lärde sig läsa eftersom deras armar var för korta för att hålla en bok. Det är inte en bok med recept som Hur man förbereder en läcker ordsoppa, och inte heller en bok med instruktioner för att bygga ett skepp för att åka till rymden och få reda på hur böcker är på andra planeter. Nej. En bok är en bok om en bok, och om dig.

Vad är en bok? Det kan vara en utklädningsdräkt eller en klocka som går fram och tillbaka, eller till och med ett vrål som aldrig tidigare hörts. Andrés López detaljrika bilderbok En bok ställer frågan och erbjuder många svar. En bok kan nämligen vara just ett svar, på en fråga som vi ännu inte ställt. En bok är tankfullt och fantasifullt utförd i den prisade mexikanske illustratören López säregna bildspråk. Här finns stora bilder att drömma sig bort i och världar att besöka. 


Fyndiga tänkvärda teckningar.

4 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vilken bok alltså! Den måste jag titta på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, lånade på biblioteket.

Klimakteriehäxan sa...

Himla fint omslag men jag hann inte läsa inlägget innan jag blev utslängd ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, bara trycka igen...