Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

26 mars 2024

klassikertips 📚 tisdagstrio

Kanske bara en enda bok i handvÀskan:
All the Lives We Ever Lived: Seeking Solace in Virginia Woolf (2019) by Katharine Smyth: "Perhaps there is one book for every life. One book with the power to reflect and illuminate that life; one book that will forever inform how we navigate the little strip of time we are given, while also helping us to clarify and catch hold of its most vital moments. For me, that book is To the Ligthhouse, Virginia Woolf's novel about her parents".
96 romaner pÄ tvÄ timmar, med tre bilder kan Henrik Lange beskriva vilken klassiker eller roman som helst. Genialiskt och roligt. Efter 80 romaner för dig som har brÄttom. MÄnga bra tips.
Vad Àr en klassiker?
(1948) av T.S. Eliot innehÄller essÀer om Vergilius, Dante, William Blake, Pascal, Baudelaire och andra. NÀr man hittat sin favoritklassiker, vill man hitta flera, Àven kvinnliga författare.


Klassiker av kvinnliga författare som jag lÀst eller vill lÀsa - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

femfemman sa...

AllmÀnbildning Àr bra. SÄ det dÀr med romanteferat lÄter superbra. Ha en bra dag!

Mösstanten sa...

Till fyren Àr verkligen vÀrd att lÀsas. Och sÄ behöver jag nog lÀsa lite mer av Virginia Woolf. Man kan sÀkert fÄ klassikertips frÄn de dÀr tvÄ snabböckerna.

Anonym sa...

Till Fyren Àr sÄ bra! Blir nyfiken pÄ T S Elliots!

Maria Bokologen

Hanneles bokparadis sa...

ibland Àr det intressant lÀsa böcker om böcker.

Ugglanoboken sa...

To the Lighthouse Àr verkligen hur bra som helst!

KlimakteriehÀxan sa...

Ja vad Àr egentligen en klassiker???? Det kan man fundera rÀtt lÀnge pÄ.

Hanneles bokparadis sa...

Böckerna försvinner fort i bokhandeln, Àven bibliotek rensar...

Znogge sa...

Lite kul infallsvinkel nÀr man har brÄttom :D Fungerar vÀl som teaser ocksÄ.

Boklysten sa...

Har inte lÀst nÄgon av dessa. Tack för tips!

Fialia sa...

NÄgon utav Langes böcker har jag med. Tycker det Àr ett roligt koncept. :)

Mrs Calloway sa...

klassiker ska en inte lÀsa nÀr en har brÄttom. jag saknar kvinnorna! hur mÄnga har Eliot med i sin bok?

Hanneles bokparadis sa...

Vad Àr det som upphöjer en bok till klassiker?

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Mia Eggimann sa...

Jag mÄste lÀsa nÄgot av Wolf snart.

Hanneles bokparadis sa...

jag skulle börja med Mot fyren av Virginia Woolf

Lena sa...

Tack för intressanta tips som jag inte hört talas om tidigare.

Åsa sa...

Tack för tipsen! KÀnde inte till dessa. Ibland kan det kÀnnas flytande var grÀnsen gÄr för vilka böcker som kan rÀknas som klassiker.

Hanneles bokparadis sa...

jo, inget enkelt att svara vad klassiker Àr.