Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 november 2018

Skuggan av en dotter av Ferrante

"Ända sedan mina döttrar var tonåringar hade jag varit fixerad vid att jämföra dem med jämnåriga flickor, deras närmaste kompisar och skolkamrater som betraktades som snygga och hade framgång. Jag uppfattade dem vagt som rivaler till mina flickor, som om de tog något ifrån dem genom att lysa och vara så frimodiga och charmiga, behagliga och intelligenta, och på något dunkelt sätt också tog något ifrån mig." (sid 58 - översatt av Johanna Hedenberg)
Skuggan av en dotter av Elena Ferrante berättar om Leda vars två vuxna döttrar flyttat till sin far i Kanada. För första gången känner hon sig fri, ensam med egentid. Leda funderar mycket på sitt förhållande med sina döttrar. Hennes forskning har fått stå tillbaka för att ta hand om familjen. Hon hyr en liten lägenhet vid havet, läser och förbereder höstens lektioner på universitetet.  På vardagarna kan hon arbeta i lugn och ro, på helgerna befolkas stranden av högljudda familjer. En docka försvinner och blir huvudpersonen i berättelsen.

"Jag började prata upphetsat, tyckte att jag hade en massa saker att säga bara till dem. De berömde mig för att jag talade deras språk så bra och min man presenterade mig ironiskt som en enastående forskare i samtida engelsk litteratur. Jag slog ifrån mig men förklarade exakt vad det var jag ägnade mig åt, och båda visade intresse för mitt arbete, särskilt den unga flickan, något som aldrig hände." (sid 86 - överatt av Johanna Hedenberg)

Stranden om natten av Elena Ferrante är en annorlunda barnbok om en docka som blir lämnad ensam på stranden på natten, fina läskiga illustrationer.
Flera smakbitar: HÄR.

30 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ja den får jag lust att läsa förstås. De tre som jag hittills har läst av Ferrante ger mersmak.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tyckte mycket om denna.

Monika sa...

Jag har sett att någon av hennes böcker har blivit TV-serie, den får jag nog se i alla fall :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, hoppas vi har rätt kanal.

Villa Frejas bokblogg sa...

Barnboken kanske jag ska ge mig på att läsa. Ferrante är annars ingen favorit.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Min första tanke är att jag nästan aldrig träffar andra jämnåriga till barnen att jämföra med...

Hanneles bokparadis sa...

Freja, Ferrantes barnbok är lite läskig.

Lotten, svenskar är sämre på att umgås över generationsgränser.

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Snart troligen ensam om att inte ha läst något av Ferrante. ;)

Znooge sa...

Ferrante är inte någon favorit hos mig så den får vara.

Mrs Calloway sa...

tack för smakebit. mor/dotter alltid intressant tema

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, det tror jag ändå inte.

Znooge, så kan det vara.

Mrs Calloway, annorlunda mor-dotter relation här; en mor som lämnar sina små barn.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, jag har inte läst något av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, jag tyckte mycket om den här boken.

Paula sa...

Jag är en tjurig tant som inte läst Ferrante alls! Förmodligen den enda bokläsaren i landet som valt bort dem. Och vet inte själv varför, kanske för att de var så hypade? Då brukar jag bara bli besviken. Men inget är ju hugget i sten....tack för smakbit, ämnet är intressant

Hanneles bokparadis sa...

Paula, man är inte tjurig om man inte läser alla författare

Sara sa...

Mest nyfiken på barnboken som var en nyhet för mig. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

Birthe sa...

Denne kunne jeg tenke meg å lese, jeg har lest en bok av Ferrante og likte den godt :)

astridterese sa...

Jeg har enda ikke fått lest de fire første bøkene til Elena Ferrante. Selv om jeg har kjøpt dem. Det har vært så mange andre bøker jeg også skulle lese. Men jeg ser frem til å lese henne siden jeg hører så mye pent om bøkene hennes. :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, spännande annorlunda barnbok.

Cinnamon, en fin läsvärd bok.

Hanneles bokparadis sa...

Birthe, jag tycker mycket om Ferrante.

Astrid Therese, så är det ofta, för många böcker :)
Önskar dig detsamma!

Bokdamen sa...

Gillat de böcker jag läst av Ferrante och är lite nyfiken på den här. Tack för smakbitarna!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag tyckte mycket om denna.

Läsvärd eller inte sa...

Ferrante är en författare som jag inte läst något alls av. Jag har fått för mig att hon enbart skriver böcker som inte alls tilltalar mig men jag borde kanske läsa någon bok för att se om jag har rätt

Hanneles bokparadis sa...

en får skapa egen uppfattning, denna tyckte jag mycket om.

Ylva sa...

Skuggan av en dotter ska jag läsa. Jag gillar hennes språk!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, denna tyckte jag speciellt om!

Sara Pepparkaka sa...

Tackar för tipset, jag har läst två Ferrante men inte den här.

Boklysten sa...

Har läst en bok av Ferrante och den funkade inte riktigt för mig. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, det översätts en hel del av Ferrante.

Boklysten, var så god.