Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 januari 2019

är man tråkig om man bara vill läsa brittiska författare?

och till och med vilja inreda som en engelsk lady.

21 kommentarer:

klok som en bok sa...

Nej verkligen inte, det är charmigt:)

Boklandskapet sa...

Nej inte alls. Allt engelskt är grymt! Läst Philippa Gregorys böcker?

Hannele sa...

klok, hihi, så har jag också tänkt :)

Boklanskapet, nej, tack för tipset!

Mrs Calloway sa...

AGA-spis är jättebra!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det har jag också hört... även i England.

Freja sa...

Det bästa med böcker är att en får läsa precis efter eget huvud, behöver inte anpassa sig efter något program som någon annan bestämt eller läsa det någon annan vill läsa! Böcker är fantastiska, och vill en nörda in är det fritt fram att göra det. För mig är det deckare i alla former, även om jag försöker kolla lite utanför just nu...

Mrs Calloway sa...

det är ju i England AGA-spisarna och deras släktingar finns. farmor hade också

Hanneles bokparadis sa...

Freja, visst är det härligt att läsa helt efter egen smak och bara för stunden!

Mrs Calloway, jag minns inte vilken spis min mormor hade, men jag minns hennes första plastskål. Hon försökte värma soppa i plastskålen, men den smälte och all plast fastnade i ringarna... jag ryser fortfarande av ljudet när hon skrapade loss smält plast från järnringarna, hemskt ljud....

Anette sa...

Ikke i det hele tatt! Jeg elsker England og skulle gjerne flyttet dit :)

Anonym sa...

Man är inte alls tråkig för att man läser på sitt eget vis! Jag läser allt möjligt men mitt "special-område" är svenska arbetar författare! Tröttnar aldrig på att läsa om hur vi hade det här i Sverige förr i tiden!
Fast ibland känner jag att jag behöver bredda mitt läsande, och då är det bra med bokbloggar där man kan få lite tips!

MarieJ

Hanneles bokparadis sa...

Anette, ungefär som jag då :)

MarieJ, bokbloggar är toppen! Visst är det underbart att följa sitt eget spår, ju mer man hittar desto mer intressant blir det!

Anonym sa...

Såklart inte! :D

Hanneles bokparadis sa...

hihi, sån tur ♥

Annas Fotnoter sa...

Definitivt inte! Vi är nog många som gärna drömmer oss bort till Engelska landsbygden efter att ha läst alla mysiga böcker som utspelar sig där.

Hanneles bokparadis sa...

Anna, lite så känner jag, kan ju inte resa jämt på riktigt, skönt att kunna resa i läsfåtöljen!

Znogge sa...

Absolut inte!

Robert W sa...

Klart att man inte är tråkig för att man bara läser engelska författare. En del läser nästan bara deckare, andra håller sig till fantasy. Jag gillar svenska författare, eftersom det ofta finns en stark igenkänningsfaktor, men jag läser annat också.

Klimakteriehäxan sa...

Å jo, lite ... :-D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, skönt att höra!

Robert W, jo, många fastnar i sina favoritgenrer, inte ovanligt.

Klimakteriehäxan, misstänkte det :)

Mösstanten sa...

Inte är man tråkig för det! Däremot missar man en och annan goding från andra länder, menman missar ju godingar hur man än gör. Jag uppskattar att jag får så många brittiska tips på din blogg.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jo, jag läser ju annat också men mår bäst av det brittiska ❤️