Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 januari 2019

tanter läser i York i Wales

En bok jag lånat på biblioteket.
Den glömda rosenträdgården (The Rose Garden 2015, översättning: Lina Erkelius) av Marita Conlon-Mckenna såg jag en dam läsa på en parkbänk i staden York.

"Att vara både arbetslös, hemlös och singel vid snart tjugonio års ålder var en mardröm. Åtta månader tidigare hade hon blivit av med jobbet på Irish Bank Group. Kim hade varit en av över tvåhundra anställda som hade kallats till det stora personalkontoret högst upp" (sid 21)

Molly Hennessy lämnas ensam när hennes make David oväntat dör i hjärtinfarkt. Deras hus i byn Kilfinn är charmigt men befinner sig till stora delar i förfall. Till Mollys förskräckelse hör dessutom banken av sig och vill att hon betalar alla lån, huset är betalt. Hon börjar bli gammal för att sköta huset men hon vill göra i ordning den gamla rosenträdgården.

Mollys vuxna barn lever i Dublin. Hennes systerdotter Kim har blivit dumpad av pojkvännen, hon är utan jobb och bostad. Ett tag bor hon hos sin syster Liz som har stökigt och trångt i sin ateljébostad. Många har förlorat sina jobb på grund av bankkrisen i Irland. Läsningen är kul för jag har ju gått de flesta gator i Dublin som nämns i boken.

"Molly strövade runt på stan, njöt av butikerna och folkvimlet, av gatumusikanterna som spelade på Grafton Street. Hon älskade Dublin, det var en härlig stad, full av musik och värme.
    När butikerna började stänga för kvällen gick hon mot O'Connell Bridge och upp längs de livliga kajerna mot Doyle's restaurangen för att träffa Grace." (sid 38)

Trevlig läsning, en känner atmosfären. Lite irriterad blir jag kanske på de vuxna barnen som är besvikna på att deras föräldrar gift om sig, flyttat till mindre hus från deras barndomshem. Vuxna barn ska låta bli att ha åsikter om vad deras föräldrar gör.

"Hon och Liz brukade dela ett stort rum med en gammaldags himmelsäng och en stor bokhylla med mosters dammiga gamla böcker. De älskade det. På kvällarna låg de och läste till sent. Emil Blyton, E. Nesbit och Frances Hodgson Burnett var deras favoriter. Deras bror Mike sov i kaptenssängen. Hela rummet såg ut som en kajuta. På två hyllor stod souvenirer från sjöresor världen över, och på väggarna hängde kartor." (sid 89)

Välja böcker med stor eftertanke. Lagom långa, bra inläsare och lite tempo i handlingen. Har ni några tips? efterfrågar Fanny på Kulturkollo.

7 kommentarer:

Znooge sa...

Det är alltid trevligt att läsa böcker som det är igenkänning i!

Mösstanten sa...

Så det här var feelgood-boken du flaggade för. Den verkar ju trevlig på många sätt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, igenkänningstecken är trevliga.

Mösstanten, huvudpersonen är 60+ och har vuxna barn.

http://www.veiken.se/ sa...

Den boken ska jag notera att jag vill läsa. Tack för tipset! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, riktigt trevlig, du skulle nog gilla denna.

Robert W sa...

Finns det ett York i Wales?

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, staden York ligger i alla fall nära Wales, du kan säkert noggrannare, jag blandar ihop alla grevskapen i England