Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 april 2019

Sothönsklubben av Arthur Ransome

"Lärlingarna visste allt om att hålla ett öga på vimpeln för att se vad vinden hade för sig. De hade lärt sig mycket på att segla i Talgoxen.
    Det största problemet med lärlingarna var att för varje krök av floden, som slingrade sig genom vassbäddar och vida mossar, fanns det något nytt att titta på. Men till och med det hade sina goda sidor. När allt var nytt för lärlingarna kände sig Tom och tvillingarna, som kunde floden utantill, snart nästan som om de också såg saker för första gången." (sid 139) Utmärkt översättning av Jadwiga P. Westrup med alla seglingstermer och sjöfåglar.
Sothönsklubben (Coot Club 1934) av Arthur Ransome är helt underbar bok; mycket sommar, engelska kanaler, segling. Handlar om vattenvana ungdomar som försöker skydda sällsynta häckande sjöfåglar från burdusa motorbåtsfarare. Författaren har gjort fina illustrationer, det finns detaljerade kartor för dem som vill följa samma rutt. Riktigt roligt att följa ungdomarnas segling, anpassning efter vind och tidvatten, masten som ska fällas ner under broar. Äldsta barnbarnet har lärt sig segla, hon skulle nog gilla boken.
Norfolk Broads nationalpark med båt: "Tim och Pru utforskar en av landets äldsta vattenvägar - Norfolk Broads. Resan går genom ett flackt landskap med floder, våtmarker och sjöar. De seglar med en av de sista kvarvarande segelpråmarna och njuter av Norfolk Broads tidlösa skönhet." Se: HÄR.
Lätt att förstå att Prunella Scales gillade, se: Ransomes böcker.
Svalans dal (Swallowdale 1931): HÄR.
Flera smakbitar: HÄR.

37 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Låter som en trevlig bok, men först när jag såg bilden tänkte jag att det måste vara en barn/ungdomsbok...
Kram och fin öndag!

Sara Pepparkaka sa...

Det där TV-programmet gillar jag också, det är ett av få program jag till och med lite följer med!

Hanneles bokparadis sa...

Christina Karlsson, det är en brittisk ungdomsbok, riktigt bra.

Sara, helt underbara turer paret gör i kanaler!

Rak i ryggen sa...

Tack för smakis, vilket underbart omslag!

Monika sa...

Alltid roligt att ta en tur till de brittiska öarna :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, passar en helt underbar bok!

Monika, det är verkligen en fin resa i läsfåtöljen :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som en viktig och aktuell bok. Högläsning i klassen? Jag undervisar i en 4a.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, mycket segling... jag tyckte boken var väldigt spännande och intressant, över trehundra sidor, klart läsvärd än. Svalans dal är också fin; sommarlov, tälta, undersöka grottor.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, ser fint ut.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, underbar bokresa i läsfåtöljen... eller på altanen!

Znogge sa...

Tack för smakbiten! "Pang i bygget" är en favorit!

Ama de casa sa...

När vi körde en sån där narrowboat på kanalerna runt Oxford 1986 såg vi många sothöns och rörhöns. Dom simmar så roligt - ryckigt - men så har dom inte heltäckande simfötter heller :-)

Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Okänd bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, John Cleese var några år gammal när Arthur Ransomes bok kom ut.

Ama, jag är nästan lite avundsjuk... hade gärna åkt båt där.

Lotten, boken kom ut 1934, finns på svenska men kanske inte lika känd som Enid Blyton.

Åsa sa...

Verkar som en sådan där riktigt äventyrlig och spännande barn- och ungdomsbok. Som dessutom kan var lärorik.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, lär man sig inte segla efter denna bok så... jag älskade läsa denna! ❤️ Mycket om fåglar med.

astridterese sa...

Det hørtes ut som en svært hyggelig bok. Jeg kunne selv tenkt meg å feriere på de engelske kanalene. Men gjerne på en elvebåt og ikke en seilbåt siden jeg virkelig ikke kan seile :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, samma här, verkar hur trevligt som helst. Segla i kanaler är nog inte helt lätt. Sonen har en liten segelbåt och vi får följa med, här på Hisingen :)
Önskar en bra söndag!

Paula sa...

Det låter som en riktig klassiker som man kunde bli nostalgisk av även om man inte är uppväxt i England. Tack för smakbit, trevlig söndag!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, som jag förstår så har inte så mycket förändrats i England, inte på vattenvägarna, man känner igen en hel del.

Mrs Calloway sa...

verkar trevligt. både det ena och det andra. måste göra slag i saken och se det där TV - programmet

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, då kanske du också blir sugen på att läsa böckerna :)

Scylla sa...

Den lät ju jätteintressant! Aldrig hört talas om den. Segling är kanske inte min grej - tror dock inte att det skulle störa - men absolut fåglar. Tror minsann att den skulle passa mig.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Tack för den fina smakbiten! Den här verkar riktigt härlig att läsa. :)

Yasmine sa...

Man får lära sig mycket nytt av att läsa din blogg!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag tyckte mycket om boken.

Josefin, härlig läsning på många olika sätt :)

Yasmine, det var trevligt att höra!

Boklysten sa...

Låter som en härlig bok! Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en bok som man helst ska läsa utomhus!

Robert W sa...

Verkar vara en trevlig ungdomsbok.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, verkligen, jag njöt av varje sida!

Bokdamen sa...

Ser ut som en trevlig bok. Tack för smakbiten!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Den boken verkar mysig.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, tänk att boken läsvärd fortfarande efter nittio år.

Lena, en mysig bokpärla på alla sätt.

Veiken sa...

Det allra första jag tänkte på när jag läste Sothönsklubben var Nevil Shute och hans bok 5 svarta höns. Den läste jag som ung om och om igen...

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, tack för tips, jag har ett par böcker av honom.

Lena i Wales sa...

Verkar intressant. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, jag tror du skulle gilla Ransomes böcker, du skulle nog känna igen platserna.