Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 maj 2020

Personliga dikter av Pablo Neruda

En dröm om tåg 
Tågen drömde på stationen,
sov försvarslösa,
utan lokomotiv.

Tvekande kom jag där i gryningen,
gick och letade efter hemligheter,
saker som blivit glömda i vagnarna,
i den förbrukade lukten efter resan.
Bland varelser som farit sin väg
slog jag mig ner på det stillastående tåget.
Pablo Neruda fick Nobelpriset i litteratur 1971, ett par år innan han dog. Artur Lundkvist skriver att han har blivit översatt och läst mer än någon annan samtida poet. Han är mest bekant för sin politiska och sociala poesi. Han har även skrivit genial naturdiktning, lovsånger till alla slags ting, även självrannsakan, djupdykningar i sin egen livshistoria, spontana reaktioner på tillfälliga och vardagliga företeelser. "Man möter honom öppen och generös, naiv och förslagen, skämtsam och patetisk, ödmjuk och stolt. Han rör sig över hela skalan av mänskliga egenskaper, oförbehållsamt och direkt men samtidigt ständigt med poesins och fantasins glans också kring det i och för sig obetydliga och triviala." 
16. Läs en bok/författare från Sydamerika.

4 kommentarer:

Marianne Augusta sa...

Åh. Jeg elsker Neruda og hans dikt. Så glad når andre også leser han. Har du sett filmen Il Postino (Postmannen)?

Hanneles bokparadis sa...

Marianne, ett intressant bekantskap, tack för filmtips!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för tips, har nog inte läst Neruda tidigare. Il Postino har jag däremot sett.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, det finns många Nobelpristagare... filmen skulle jag vilja se.